Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Torkade äppelringar med kanel och ingefära

av | dec 20, 2018 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Torkade äppelringar med kanel och ingefära är en stor favorit. Dom blir härligt mjuka och sega i konsistensen och riktigt goda att äta som snacks. Du kan även klippa dom i mindre bitar och strö över yoghurten eller gröten. Här följer hur du enkelt torkar äppelringar i ugnen på låg värme för att behålla så mycket näring som möjligt.

Torkade äppelringar med kanel och ingefära

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 50 grader.
  2. Skär ut fröhuset och skiva äpplena tunt, cirka 3 mm och försök att få så jämna skivor som möjligt. Det lättaste är att använda en mandolin.
  3. Lägg ut äppelringarna på en plåt klädd med bakplåtspapper och pudra över lite malen kanel och ingefära.
  4. Låt äppelringarna torka i ugnen i 5-6 timmar. Sätt en träslev eller liknade i ugnsluckan så att fukten släpps ut.
  5. När äppelringarna är torra tar du ut dom från ugnen och lägger över dom på ett galler så dom får svala. Du kan lämna dom på gallret under natten om dom behöver torka till sig lite till.
  6. Förvara äppelringarna i en lufttät glasburk. Dom håller sig bra relativt länge.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Karoline

    Mums! Det ska jag prova. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Låt mig gärna veta vad du tyckte. 🙂

  2. Anja W

    Så gott! Ska prova i helgen. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt! Hoppas det smakar. 🙂

  3. Kalle

    Tack för tipset, ser riktigt gott ut.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close