Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com och Bagaren och kocken –

Torkade äppelringar med kanel och ingefära är en stor favorit. Dom blir härligt mjuka och sega i konsistensen och riktigt goda att äta som snacks. Du kan även klippa dom i mindre bitar och strö över yoghurten eller gröten. Här följer hur du enkelt torkar äppelringar själv.

Torkade äppelringar med kanel och ingefära

Så gör du torkade äppelringar

Det finns flera olika sätt som man kan använda sig av för att torka äppelringar. Du kan torka dom i rumstemperatur genom att hänga dom på en pinne eller ett snöre någonstans i köket där dom inte är i vägen. Det kommer att ta ungefär 3-4 dagar att få dom torra beroende på hur tjocka skivorna är.

Om du råkar ha en torkugn så är det perfekt. En vanlig ugn går också utmärkt. Det optimala är att torka på cirka 42 grader eller under för att få dom raw. Vill du att det ska gå snabbare kan du ta upp värmen något, men då blir dom såklart inte raw. Ju lägre värme, desto mer näring bevaras. Du vill också se till att du släpper ut fukt under torkningen. Om du använder en vanlig ugn kan du sätta en slev eller liknade i luckan så det blir en glipa.

Dom torkade äppelringarna kan du sedan äta som snacks eller klippa i bitar och strö över gröten eller yoghurten. Jag brukar även tillsätta dom i min hemmagjorda granola där dom gör sig riktigt bra.

 

Tips!

  • Välj äpplen som är extra syrliga, då får äppelringarna mer smak.
  • Att använda en äppelurkärnare och en mandolin för att få skivorna jämna och tillräckligt tunna underlättar arbetet. 

Detta behöver du:

Så här gör du torkade äppelringar:

  1. Börja med att sätta på ugnen.
  2. Skär ur fröhuset och skiva äpplena tunt, cirka 3-4 mm och försök att få så jämna skivor som möjligt. Det lättaste är som sagt att använda en mandolin.
  3. Lägg ut äppelringarna på en plåt klädd med bakplåtspapper och pudra över lite mald kanel och ingefära.
  4. Låt äppelringarna torka i ugnen tills torra. Torktiden varierar beroende på tjocklek och temperatur. Det brukar ta ungefär 5-7 timmar med en temperatur runt 42 grader. Ha ugnsluckan lite på glänt så att fukten släpps ut.
  5. När äppelringarna är torra tar du ut dom från ugnen och lägger över dom på ett galler så dom får svalna. Om dom behöver torka lite till kan du lämna dom på gallret under natten.
  6. Förvara äppelringarna i en lufttät glasburk. Dom håller sig bra relativt länge.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Karoline

    Mums! Det ska jag prova. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Låt mig gärna veta vad du tyckte. 🙂

  2. Anja W

    Så gott! Ska prova i helgen. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt! Hoppas det smakar. 🙂

  3. Kalle

    Tack för tipset, ser riktigt gott ut.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close