Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

Ugnsbakade morotschips

av | jan 5, 2017 | Blogg, Kost, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till kitchentime.se och Bodystore.com –

Ugnsbakade morotschips är ett hälsosammare alternativ av snacks, som är både enkla att göra och riktigt goda. Allt du behöver är morötter, lite olja, örtsalt och eventuellt någon smaksättning.

Ugnsbakade morotschips

Fördelen med att göra egna chips är att du slipper onödiga tillsatser och dåliga fetter. Här följer ett recept på hur du gör krispiga ugnsbakade morotschips. Är du sugen på att även göra chips på andra rotfrukter så kan du läsa om hur du gör rödbetschips och sötpotatischips här.

Detta behöver du:

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 100 grader.
  2. Skölj och skala morötterna och skiva dom riktigt tunt. Jag använder själv en mandolin som gör jobbet snabbt och smidigt.
  3. Lägg skivorna i en skål och tillsätt olja, salt och smaksättning.
  4. Lägg ut skivorna tätt men separerade på plåtar klädda med bakplåtspapper. Du kommer behöva 2-3 plåtar.
  5. Låt chipsen bakas i ugnen i ca 2 timmar och vänd på dom efter halva tiden. Håll koll mot slutet så dom inte bränns. Chipsen ska vara torra och krispiga när dom är klara. Har du inte en varmluftsugn så får du räkna med lite längre tid i ugnen. Du bör även cirkulera platsen på plåtarna varje halvtimme för ett jämnare resultat.
  6. Ät chipsen som dom är, eller servera med avokadoröra, hummus eller någon annan dipp.

 

Relaterade inlägg:

4 Kommentarer

  1. Carro

    Så gott! Tack för tipset, ska provas till helgen. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod och det tycker jag att du ska göra. 🙂

      Svara
  2. Anja

    Hur mycket kryper dom i ugnen?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Dom krymper rätt så rejält, så använd stora morötter och gör så stora skivor som möjligt.

      Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close