Betydelsen av magnesium för vår kropp

by Mikaela Bjerring on 28 juni, 2013 · 1 comment

in Blogg, Forskning, Hälsa, Hjärt- och kärlhälsa, Kost, Kosttillskott, Muskler – Skelett – Leder, Sömnen, Stress, Syra-basbalansen

Magnesium har en stor betydelse för en mängd viktiga kroppsfunktioner. Mineralet aktiverar över 300 olika biokemiska reaktioner i kroppen och utan tillräckliga nivåer tillgängliga kan hälsan påverkas negativt på en lång rad olika sätt.

Betydelsen av magnesium för vår kropp

Betydelsen av magnesium i kroppen

Nervsystemet, muskler, hjärt- och kärlhälsan, skelettet och hjärnan är alla beroende av tillräckliga mängder av magnesium för att fungera optimalt. Magnesium fungerar även som ett koenzym till kolhydrat- och proteinmetabolismen och är av en stor betydelse för reglering av blodsockerbalansen (1).

Kända funktioner av magnesium i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Magnesium bidrar till elektrolytbalansen.
  • Magnesium bidrar till att bibehålla normala tänder.
  • Magnesium bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • Magnesium bidrar till normal energiomsättning.
  • Magnesium bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • Magnesium bidrar till normal muskelfunktion.
  • Magnesium bidrar till normal proteinsyntes.
  • Magnesium bidrar till normal psykologisk funktion.
  • Magnesium har en roll i celldelningsprocessen.

Brist på magnesium

Brist på magnesium kan bland annat bidra till hämmad tillväxt, beteendestörningar och störningar i hjärtfunktionen (2). Sömnsvårigheter, migrän, oro, trötthet, värk, stela leder och återkommande kramp kan alla vara symptom på magnesiumbrist. Nervsystemet, muskler, hjärt- och kärlhälsan, skelett och hjärnan är alla beroende av tillräckliga mängder för att fungera optimalt (1).

Vid stress behöver kroppen mer magnesium

Vid stress förbrukar kroppen mer magnesium och därför är det inte ovanligt med magnesiumbrist vid en hög stressnivå, och/eller om man svettas eller tränar mycket. Både vid psykisk och fysisk stress, med dess tillhörande kontinuerliga flöde av adrenalin så förbrukas magnesium snabbt, samtidigt som adrenalinet påverkar hjärtfrekvensen, blodtrycket, kärlsammandragningar och muskelkontraktion. Processer som alla kräver en säker tillgång av magnesium för att fungera smidigt.

Magnesium bidrar till normal energiproduktion i cellerna. Det är en mineral som samarbetar tätt med ATP, som är cellernas lagrade energi. Det betyder att magnesium är involverat i de processer där kroppen använder energi som vid alla nervimpulser och muskelrörelser. Vid magnesiumbrist kommer därför inte kroppens energiproduktion att fungera optimalt.

Magnesiumbrist påskyndar en ond cirkel och förstärker effekterna av kronisk stress, vilket kan leda till en högre nivå av ångest, irritabilitet, trötthet och sömnlöshet. Även många symtom på utmattning av binjurarna (mycket adrenalin utsöndring), så väl som högt blodtryck och symtom på hjärtsjukdom. Depression kan också många gånger vara relaterad till stress och magnesiumbrist. Serotonin vårt ”må bra hormon” kräver magnesium för sin känsliga balans mellan utsläpp och cellernas mottagning i hjärnan. Först vid tillräckliga nivåer kan vi uppnå mental och känslomässig balans (3) (4) (5) (6).

Eftersom magnesium är centralt för kroppens energianvändning bidrar det till att minska trötthet och utmattning. Magnesium fungerar som en fysisk ”antistress mineral” som minskar frisättningen av stresshormoner i kroppen som då gör oss mer stresståliga. Vid brist på magnesium förstärks effekterna av stress, vilket i sin tur leder till att man lättare blir trött, irriterad, och man får svårare att koncentrera sig. Vi får även svårare att slappna av, varva ner och vi sover inte lika bra vid låga nivåer av magnesium i kroppen.

Magnesium för bra sömn

Magnesium brukar kallas för ”naturens lugnande mineral” och kan därmed ha en positiv inverkan på sömnen, eftersom magnesium behövs för att vi ska kunna känna ro. Med för lite magnesium i kroppen så får vi svårt att slappna av, både i musklerna och i inre delar som blodkärl och hjärta. Medan kalcium behövs för att våra muskler ska kunna dra ihop sig, så gör magnesium att musklerna kan slappna av. Det är bland annat därför vi behöver välfyllda depåer av magnesium för att kunna sova bra.

Magnesium för hjärt- och kärlhälsan

Enligt US national academy of sciences finns det över 50 studier (8) från 9 länder som visar tydliga samband mellan vatten som är rikt på magnesium och kalcium, och en minskad dödlighet från hjärt- kärlsjukdom. Man räknar att man skulle kunna rädda fler än 150 000 amerikanska människoliv varje år genom att tillsätta små mängder magnesium i dricksvattnet. Vid en svensk studie från 2000, som omfattande 18 skånska kommuner kom man fram till att en bra magnesiumhalt i dricksvattnet förlänger livet. Man noterade även att magnesiumhalten i vårt dricksvatten var för lågt (8).

Bra kostkällor för magnesium är t.ex:

  • Vetekli
  • Sojabönor
  • Rågmjöl
  • Pumpakärnor
  • Råris
  • Hirs
  • Kakao

Välja rätt tillskott av magnesium

Om man väljer att komplettera sin kost med ett tillskott av magnesium så gäller det att välja rätt. Alla former av magnesium har inte lika bra biotillgänglighet, vilket betyder att upptaget i kroppen blir begränsat. Lättupptagliga former av magnesium är t.ex: Magnesiumcitrat, Magnesiumglycinat, Magnesiumaspartat, Magnesium EAP2, Magnesiummalat, Magnesiumsuccinat och Magnesiumlaktat. Exempel på kosttillskott av magnesium som innehåller lättupptagliga former är: Alpha Plus magnesium, Holistic magnesium och Helhetshälsa MagnesiumOptimal. För dig som inte kan eller vill svälja tabletter så finns det magnesium i pulverform från Bättre hälsa som du blandar med vatten och dricker.

Fler kosttillskott av magnesium hittar du här

 Läs mer:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR




(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor:318-328, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Svenska livsmedelsverket: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Magnesium-/

(3) Magnesium Miracle, av Carolyn Dean, MD, ND, Ballantine Books, 2007.

(4) Transdermal Magnesium terapi, av Mark Sircus, AC., OMD, Phaelos Books, 2007.

(5) Magnesium terapi, av Patricia Ann Braun, MD http:// pbraunmd.org / magnesium.htm.

(6) Magnesium: Det näringsämne som kan förändra ditt liv, genom JI Rodale http://www.mgwater.com/rod06.shtml.

(7) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sida: 321, ISBN: 91-631-7910-5.

 

{ 1 comment… read it below or add one }

1 Sonja maj 29, 2015 kl. 23:36

Bra artikel!

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: