Växtbaserad kost minskar inflammation enligt studier

av | nov 17, 2016 | Blogg, Hälsa, IFD - Antiinflammatorisk kost, Inflammation, Kost, Vegansk / Vegetarisk kost | 2 Kommentarer

Många studier visar att en växtbaserad kost minskar inflammation i kroppen som ligger bakom en rad folksjukdomar. Att äta mer grönt och mindre animaliskt bidrar till både hälsan, miljön och djurens välmående. 

Växtbaserad kost minskar inflammation enligt studier

Enligt en systematisk litteraturgenomgång och metaanalys (1) som publicerades i tidskriften Obesity Reviews, förbättrar en växtbaserad kost markörerna för inflammation i blodet. 29 publikationer som uppfyllde kraven inkluderades, där totalt 2689 studiedeltagare ingick. Forskarna sammanfattade resultatet av metaanalysen att en växtbasearad kost kan associeras med förbättring av fetmarelaterade inflammatoriska profiler jämför med en blandkost och därmed vara ett bra sätt att både förebygga och behandla ett kroniskt sjukdomstillstånd.

En annan studie (2) som publicerade i tidskriften Nutrition Research visade att en växtbaserad kost är det bästa sättet att minska inflammation i kroppen. I studien ingick 63 personer som randomiserat fick följa antingen en blandkost, semi-vegetarisk, fisk-vegetarisk, lakto-ovo-vegetarisk eller vegansk kost. Näringsintaget och värdena registrerades vid studiens start, efter två månader och efter sex månader. De som hade ätit en växtbaserad kosthållning visade alla signifikant bättre resultat för att motverka inflammation jämfört med de som ätit blandkost när man mätte värden i blodet för inflammation. De som ätit veganskt hade dessutom mycket bättre blodfetter och kolesterolvärden än övriga kosthållningar under hela uppföljningstiden.

 

Källor och Referenser:

(1) Eichelmann F, Schwingshackl L, Fedirko V, Aleksandrova K. Effect of plant-based diets on obesity-related inflammatory profiles: a systematic review and meta-analysis of intervention trials. Obes Rev. Published online July 13, 2016.

(2) Gabrielle M. Turner-McGrievyemail, Michael D. Wirth, Nitin Shivappa, Ellen E. Wingard, Raja Fayad, Sara Wilcox, Edward A. Frongillo, James Hébert. Randomization to plant-based dietary approaches leads to larger short-term improvements in Dietary Inflammatory Index scores and macronutrient intake compared to diets that contain meat. Nutrition Research dec 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.nutres.2014.11.007.

 

Relaterade inlägg:

 

2 Kommentarer

  1. Karin Holm

    Intressant studie och många bra tips på denna sidan.

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close