Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Så lyckas du med glutenfri bakning

av | dec 5, 2019 | Blogg, Glutenfritt, Kost, Vegansk / Vegetarisk kost | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Många som går över till att baka glutenfritt upplever att det är krångligt i början eftersom det skiljer sig något från traditionell bakning. Det är inte svårare, men helt klart en omställning. Glutenfria mjölsorter har andra egenskaper, vilket betyder att degen behöver hanteras lite annorlunda. Här följer några tips för hur du lyckas med din glutenfria bakning.

Så lyckas du med glutenfri bakning

Lös deg ger saftigare bröd

En glutenfri deg ska generellt vara lösare än en vanlig deg (med vissa undantag). Om degen är stabbig så kommer brödet att bli hårt och kompakt efter gräddning, medan en lös deg ger ett luftigare och saftigare bröd. Ofta får man klicka ut degen och forma med hjälp av skedar eller liknande istället för att rulla. Enklast är det att använda bakformar.

Mindre mängd mjöl

Generellt behövs en mindre mängd mjöl jämfört när man bakar med vetemjöl. Glutenfritt mjöl suger upp mera vätska samtidigt som degen som nämnt ska vara lösare. Det finns en mängd olika glutenfria mjölsorter på marknaden och vad som fungerar bäst beror på vad man ska baka. En mjölmix kan många gånger vara ett enkelt och bra val, men se till att det är ”rent mjöl i påsen” och inga onödiga tillsatser. Själv tycker jag till exempel om att använda Urtekrams ekologiska och glutenfria mjölmixer som Universalbakmix, Fiberbakmix och Mörk bakmix eftersom de både ger en god smak och konsistens.

Använd en ersättning för gluten

När man bakar glutenfritt så behöver man tillsätta någon typ av konsistensgivare som ersätter gluten. Pofiber, fibrex och fiberhusk är exempel på några produkter som hjälper bröd och bakverk att hålla ihop, få bra volym och bli saftiga.

Var noga med måtten

Glutenfritt mjöl packar ihop sig mer i förpackningen, vilket gör att du måste vara noga när du mäter upp för att inte ta för mycket. Skopa inte ut mjölet från påsen utan häll det i måttet istället. Det säkraste kortet är att använda en digitalvåg för exakt mängd.

Bearbeta degen tillräckligt

En glutenfri deg bakad med jäst behöver bearbetas ordentligt för att bli bra. Det krävs runt 10 minuter med degkrokar, men den blir mer lätthanterlig och den jäser bättre eftersom mer syre kommer in i degen. Det är ett av de absolut viktigaste stegen i glutenfri bakning.

Låt degen jäsa ordentligt

Eftersom det inte finns några glutentrådar i degen så kommer den inte få någon kraftig resning under gräddningen. En glutenfri deg måste därför jäsa klart innan gräddning. Se till att det är varmt i rummet så att den reser sig ordentligt. Man ska även var medveten om att glutenfria degar inte jäser upp riktigt lika mycket.

Du behöver inte knåda

Du behöver inte knåda glutenfria degar eftersom det inte finns några glutentrådar som behöver stärkas.

Längre gräddningstid

Glutenfria bakverk behöver oftast lite längre gräddningstid, eftersom mjölet har andra egenskaper. Vid för kort gräddning finns det risk för att brödet blir svampigt och degigt. Om brödet börjar se mörkt ut i ugnen så kan du lägga på ett bakplåtspapper på toppen så att det inte bränns, men minska inte ner på tiden.

Deg och smet med bakpulver blandas snabbt

Smetar och degar som bakas med bakpulver behöver bara röras ihop snabbt. Det bästa är att först bland alla våta och torra ingredienser var för sig i två olika skålar och därefter sikta ner de torra i de våta. Det ger en slät smet utan klumpar.

Låt bakverken svalna helt

Det kan kännas frestande att sätta kniven i det varma brödet som precis kommit ut från ugnen, men du får ge dig till tåls. Glutenfria bakverk behöver nästan alltid svalna helt efter gräddning för att de ska stabilisera sig och få rätt konsistens. Skär du upp nygräddat bröd som fortfarande är varmt så kommer det vara degigt i mitten.

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Tina

    Tack för tipsen! Jag har provat att baka glutenfritt några gånger, men det har inte blivit bra. Men då har jag typ bara bytt ut vetemjöl mot glutenfritt mjöl och det har inte fungerat. Ska ge det en chans till!

    Svara
  2. Mia L

    Tack för tipsen! <3

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close