Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

Vikten av att få i sig D-vitamin under vinterhalvåret

av | nov 30, 2020 | Blogg, Hälsa, Kosttillskott | 8 Kommentarer

– I betalt samarbete med WellAware – Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till wellaware.se –

Solen är vår största källa till D-vitamin, men under vinterhalvåret har vi inte möjlighet att tillgodose vårt behov av vitaminet den vägen. Istället är vi beroende av att få i oss tillräckligt genom kosten för att inte utveckla brist.

Vikten av att få i sig D-vitamin under vinterhalvåret

Vad är D-vitamin?

D-vitamin räknas till våra fettlösliga vitaminer, men är egentligen ett steroidhormon. D-vitaminet har en stor inverkan på vårt välmående eftersom det påverkar hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Det finns två former av D-vitamin där man skiljer på D3 (kolekalciferol) och D2 (ergokalciferol). D3 är den form som vi människor kan bilda i huden vid solexponering. D3 finns även i en handfull animaliska livsmedel och lav som används för att utvinna vegansk D3. D2 är den vegetabiliska formen av vitaminet som finns i växter som vissa svampar. Både D2 och D3 höjer D-vitaminnivån i blodet, men D3 är utan tvekan den bästa formen eftersom vi kan tillgodogöra oss den bättre.

D-vitaminets funktion i kroppen

D-vitamin har betydelse för många viktiga kroppsfunktioner. För att ge några exempel har D-vitamin har en viktig roll i kroppens celldelningprocess. Eftersom D-vitamin behövs för normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor i kroppen har det betydelse för att bibehålla normal benstomme, muskelfunktion, tänder och normala kalciumnivåer i blodet. En av D-vitaminets mest omtalade funktioner i kroppen är utan tvekan vitaminets betydelse för ett normalt fungerande immunsystem.

Hur får vi i oss D-vitamin?

Solen är som nämnt vår bästa källa till D-vitamin. För att vi ska kunna producera vårt eget D-vitamin behöver vår hud exponeras för solens UVB-strålar. Det är bara under sommaren när solen står högt som kroppen kan producera eget D-vitamin i nämnvärda mängder den vägen. När solen står lågt under vinterhalvåret filtreras dessa strålar bort i atmosfären. Mörkhyade människor och äldre har en nedsatt förmåga att bilda D-vitamin från solexponering. När vi inte kan tillgodogöra oss vitaminet via solen är vi beroende av att få i oss tillräckligt via kosten för att inte utveckla brist.

Livsmedel som innehåller D-vitamin är till exempel fet fisk som lax, sill och makrill, samt D-vitaminberikade mejeriprodukter. Svamp som kantareller och Karl Johan innehåller en viss mängd D-vitamin av den vegetabiliska formen D2. Får man inte i sig tillräckligt via kosten kan man komplettera med ett D-vitamintillskott. WellAware vitamin D3 finns att köpa på wellaware.se. Om du använder rabattkod ”MIKAELA25” så får du dessutom 25 % rabatt på hela sortimentet.

 

Relaterade inlägg:

8 Kommentarer

  1. Annika

    Så viktigt att få i sig tillräckligt med D-vitamin.

    Svara
  2. A.W

    Tar D-vitamin varje dag!

    Svara
  3. Mia

    Extra D-vitamin under vintern är ett måste för mig! Håller mig friskare och känner mig piggare.

    Svara
  4. Rabato

    Jag håller helt med om att D-vitamin är viktigt, särskilt på vintern!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close