Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Julen står inför dörren och många har nog redan börjat med årets julbak. Idag tänkte jag därför bjuda på ett recept för en mjuk lingonpepparkaka. Denna variant är glutenfri, vegansk, fri från vitt socker, rik på fibrer och riktigt saftig och god.

Glutenfri mjuk lingonpepparkaka (Vegan)

Ingredienser:

Så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 200° C (vanlig ugn).
  2. Smörj in en kakform med lite kokosolja.
  3. Mät upp alla torra ingredienser i en skål och rör om väl. Se till att det inte finns några klumpar.
  4. Tillsätt kokosolja, mjölkdryck, lingon och rör om så att allt blandas väl. Smeten sväller fort pågrund av det rika fiberinnehållet så du får vara rätt snabb för att få en jämn smet.
  5. Häll upp smeten i bakformen och grädda i mitten av ugnen i 45-50 minuter.
  6. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå formen efter 30 minuter så att inte ytan bränns.
  7. Som de flesta glutenfria bakverk behöver kakan avsvalningstiden för att forma rätt konsistens, så låt den svalna helt innan du skär upp den.

Några snabba tips för glutenfritt bakning:

Att baka glutenfritt skiljer sig lite åt från att baka med gluten. Många upplever det därför som svårt eller lite omständigt. Eftersom glutenfria mjölsorter har andra egenskaper behöver man hantera degen och bakprocessen lite annorlunda. Några saker att tänka på är till exempel:

  • En glutenfri deg ska ofta vara lösare än en vanlig deg
  • Generellt behöver man mindre mängd mjöl
  • Degen behöver oftast bearbetas längre
  • Du behöver inte knåda eftersom det inte finns gluten
  • Inte sällan behöver glutenfria bakverk gräddas längre

Mer ingående om dessa tips kan du läsa om i ett föregående inlägg “Så lyckas du med glutenfri bakning

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Emma B

    Mums! Det receptet måste jag prov 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så roligt att du vill prova receptet 🙂

  2. Amelia

    Mums! Det ska jag försöka göra till helgen.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så trevligt! Låt mig gärna veta hur det blev. 🙂

  3. Kamilla

    Tack! Ser jättegod ut. <3

    Svara
  4. Anja

    Oj så gott! Älskar mjuk pepparkaka <3

    Svara
  5. Guimar

    Hej Mikaela den här kakan är utsökt! Tack
    Jag lägger Stevia och riven kokosnöt istället för kokosnötsocker, naturligtvis mindre än 1 d eftersom jag har diabet2.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så roligt att höra att du tyckte om kakan. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close