Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Vitaprana Algae Omega-3 är ett tillskott av de essentiella omega-3 fettsyrorna utvunnet från alger. Algolja är ett bra veganskt alternativ och den enda rika vegetabiliska källan till DHA och EPA. Att välja algolja framför andra källor av omega-3 kommer även med en rad hälso- och miljömässiga fördelar.

Algae Omega-3 med DHA och EPA

Algolja vs fiskolja

Algoljan i Algae omega-3 utvinns från algen Schizochytrium. Här är innehållet av omega-3 mycket likt det som finns i fisk, eftersom fiskens rika innehåll av omega-3 kommer från att dom äter alger. Genom algolja går man alltså direkt till källan av fettsyrorna istället för att gå omvägen genom fisken. Algolja har liksom fiskolja ett högt innehåll av DHA och EPA, vilket är de omega-3-fettsyror som har flest hälsosamma egenskaper.

En stor nackdel med fiskolja är att det tar så mycket som 600 sardiner för att utvinna tillräckligt med omega-3 för en burk (1). Detta utgör ett hot för våra havs bistånd (2). Odling av alger som används till algolja sker i bassänger, där hela processen är noga kontrollerad. Därmed påverkas varken det marina ekosystemet, fiskbeståndet eller deras naturliga näringskällor. Man behöver inte heller oroa sig för att algolja innehåller miljögifter eller tungmetaller från förorenade vatten.

Algolja är överlägset andra vegetabiliska källor till omega-3

Vegetabiliska källor till omega-3 i kosten är främst linfröolja, men även valnötsolja, hampafröolja och kallpressad rapsolja innehåller en viss mängd. Här får man dock inte formerna EPA och DHA utan enbart ALA (alfa-linolensyra), vilket är moderfettsyran i omega-3-familjen. ALA kan omvandlas till EPA och DHA i kroppen, men inte speciellt effektivt och en hel del går förlorat i processen. Det är alltså bättre att få i sig alla omega-3 formerna. Här är alger den enda direkta vegetabiliska källan till DHA och EPA. 

Omega-3 från alger är alltså ett miljövänligare, renare och hållbarare alternativ att producera än den från fisk. Det är ett bra val för alla och det absolut bästa alternativet för vegetarianer och veganer för att få i sig den direkta formen av de nyttiga omega-3-fettsyrorna EPA och DHA.

 

Återförsäljare av Algae omega-3 hittar du här

 

 

Källor och Referenser:

(1) Om våra hav och fiskbistånd: http://www.havet.nu/?d=33 

(2) EU:s webbsajt om fisk och fiske https://ec.europa.eu/fisheries/marine_species/

 

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Fredrika A

    Tack för tipset!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod! Trevligt att du uppskattar det!

  2. Amanda

    Algolja är super!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ett bra alternativ av omega-3!

  3. Sia

    Ett bra veganskt alternativ!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close