Hälsosamt sött med superfoods

by Mikaela Bjerring on 8 maj, 2015 · 2 comments

in Blogg, GI - Glykemiskt index, Kost, Livsmedel, Livsmedel - Hälsokost, Superfoods

Det har nog inte undgått någon hur skadligt vitt socker är, och hur det kan bidra till många sjukdomstillstånd. Men detta betyder inte att man måste skippa sött helt och hållet. Vår natur har generöst bidragit med många underbara ”superfoods” som man kan använda som ett hälsosammare och många gånger godare alternativ till vitt socker.

Hälsosammare alternativ till vitt socker

Lucuma

Lucuma är en frukt från Sydamerika med en naturlig god sötma. Lucumaträdet växer i subtropiska områden i Anderna på 1000 till 2400 meters höjd, främst i Peru, Chile och Ecuador. Smaken kan beskrivas som en blandning av kola och vanilj, och passar perfekt i bakning eller vid andra tillfällen du vill söta. Lucuma är inte bara ett bra alternativ till socker, det är en gudomlig superfood. Till skillnad från vitt socker så innehåller Lucuma generöst med antioxidanter och rikligt med näring. Återförsäljare av Lucuma hittar du här

Björksocker

Björksocker innehåller 40 % mindre kalorier än vanligt socker, 75 % mindre kolhydrater och har ett GI-värde som ett salladsblad. Smaken är härligt söt och smälter som snökristaller på tungan. Björksocker är även bra för tänderna och orsakar inte karies till skillnad från annan sötning. Det beror på att bakterierna i munnen inte kan använda björksocker som näring för att frodas, vilket gör att det inte uppstår någon syraattack på tänderna. Björksocker behöver inte heller insulin för sin omsättning, vilket gör det till en bra form av sötning för diabetiker. Det är även ett bra alternativ för dom som äter LCHF. Större mängder kan dock ha en laxerande effekt, så överdriv inte ditt intag. Återförsäljare av björksocker hittar du här

Kokossocker

Kokossocker tillverkas av den söta nektarn från kokospalmens blommor, och har en smak som påminner om farin. Kokossocker har en GI på 35 till skillnad från vitt socker som ligger på 97. I bakning eller matlagning så kan man byta ut vitt socker mot kokossocker rakt av. Återförsäljare av kokossocker hittar du här

Honung

Det finns många olika sorters honung och en ekologisk sådan är att föredra. Honungen innehåller vitaminer, mineraler, antioxidanter och har antiinflammatoriska egenskaper. Återförsäljare av av bra honung hittar du här. För den som vill ha det bästa av det bästa så är Manukahonungen kungen av honung. Det som gör den unik är de starka antibakteriella egenskaperna som man kan utnyttja för att främja hälsan. Mer om manukahonung kan du läsa om här.

Fler alternativ av hälsosammare sötning hittar du här

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Sandra maj 19, 2015 kl. 11:40

Vilka bra tips! Allt är bättre än vitt socker.

Svara

2 Anneli maj 19, 2015 kl. 11:41

Björksocker är supergott! Dom andra produkterna har jag inte provat.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: