Hälsosamt sött med superfoods

by Mikaela Bjerring on 8 maj, 2015 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

in Blogg, GI-Kost, Hälsokost, Kost, Livsmedel, Superfoods

Det har nog inte undgått någon hur skadligt vitt socker är för hälsan. Men det betyder inte att man måste skippa sött helt och hållet. Vår natur har generöst bidragit med många underbara ”superfoods” som man kan använda som ett hälsosammare och många gånger godare alternativ till vitt socker.

Hälsosamt sött med superfoods

Lucuma

Lucuma är en frukt från Sydamerika med en naturligt god sötma. Lucumaträdet växer i subtropiska områden i Anderna på 1000 till 2400 meters höjd, främst i Peru, Chile och Ecuador. Smaken kan beskrivas som en blandning av kola och vanilj, och passar perfekt i bakning eller vid andra tillfällen du vill söta. Lucuma är inte bara ett bra alternativ till socker, det är en gudomlig superfood. Till skillnad från vitt socker så innehåller Lucuma generöst med antioxidanter och rikligt med näring, vilket inkluderar en betydande mängd vitaminer speciellt betakaroten, mineraler och fibrer. Det har även ett lågt GI-värde på ca 25. Återförsäljare av Lucuma hittar du här.

Björksocker

Björksocker (xylitol) innehåller 40 % mindre kalorier än vanligt socker, 75 % mindre kolhydrater och har ett GI-värde som ett salladsblad. Smaken är härligt söt och smälter som snökristaller på tungan. Björksocker är även bra för tänderna och orsakar inte karies till skillnad från annan sötning. Det beror på att bakterierna i munnen inte kan använda björksocker som näring för att frodas, vilket gör att det inte uppstår någon syraattack på tänderna. Björksocker behöver inte heller insulin för sin omsättning, vilket gör det till en bra form av sötning för diabetiker. Det är även ett bra alternativ för dom som äter LCHF. Större mängder kan dock ha en laxerande effekt, så överdriv inte ditt intag. Återförsäljare av björksocker hittar du här.

Kokossocker

Kokossocker tillverkas av den söta nektarn från kokospalmens blommor, och har en smak som påminner om farin. Kokossocker har en GI på 35 till skillnad från vitt socker som ligger på 97. I bakning eller matlagning så kan man byta ut vitt socker mot kokossocker rakt av. Återförsäljare av kokossocker hittar du här.

Honung

Det finns många olika sorters honung och en ekologisk sådan är att föredra. Honungen innehåller vitaminer, mineraler, antioxidanter och har antiinflammatoriska egenskaper. För den som vill ha det bästa av det bästa så är manukahonungen kungen av honung. Det som gör den unik är de starka antibakteriella egenskaperna som man kan utnyttja för att främja hälsan. Återförsäljare av honung hittar du här. Mer om manukahonung kan du läsa om här.

Fibersirap

Fibersirap är en söt sirap som består av 70 % prebiotiska fibrer som gör gott för magen och endast 6 % sockerarter. Den är gjord av en växtfiber kallad isomalto-oligosackarid (IMO). I sirapen finns en liten mängd maltextrakt och stevia. Fibersirap finns som ljus och mörk och har en fin sötma som kan ersätta vanlig sirap i all typ av matlagning och bakning. LCHF-vänlig och en personlig favorit. Återförsäljare av fibersirap hittar du här.

Fler alternativ av hälsosammare sötning hittar du här

Relaterade inlägg:

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Sandra maj 19, 2015 kl. 11:40

Vilka bra tips! Allt är bättre än vitt socker.

Svara

2 Mikaela Bjerring maj 20, 2015 kl. 15:41

Visst så är det! 🙂

Svara

3 Anneli maj 20, 2015 kl. 15:11

Björksocker är supergott! Dom andra produkterna har jag inte provat.

Svara

4 Mikaela Bjerring maj 20, 2015 kl. 15:44

Man kan ju alltid variera sig, men såklart så ska man aldrig överdriva sin sötning oavsett om det är ett hälsosammare alternativ.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: