Kokossocker som alternativ för sötning

by Mikaela Bjerring on 5 juni, 2017 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

in Blogg, Kost, Livsmedel, Paleo

Det finns mycket vi kan tacka kokosnöten för och alla livsmedel som den ger oss – kokosvatten, kokosmjölk, kokosvinäger, kokosmjöl, kokosflingor, kokoschips och inte minst den fantastiska kokosoljan. Av nektarn från kokospalmens blommor gör man dessutom det välsmakande kokossockret som är ett hälsosammare val än många andra sötningsalternativ.

Kokossocker som alternativ för sötning

Så gör man kokossocker

Kokossocker kommer från nektarn från kokospalmens blommor. Innan blommorna blivit kokosnötter tappas de på saven. Saven värms sedan långsamt upp under omrörning i några timmar tills den nått en temperatur på ca 80 grader. Saven kristalliseras och mals till kokossocker som får en karamellbrun färg. Genom det försiktiga behandlingssättet går inte vitaminerna, aminosyrorna och mineralerna förlorade som den råa nektarn innehåller. Kokossockret är helt fritt från kemikalier och tillsatser. Det är ungefär lika söt som vitt socker och kan ersätta vanligt socker rakt av i all typ av matlagning och bakning. Smaken påminner om farin och har inte någon smak av kokos som man skulle kunna tro.

Kokossocker innehåller en del näring

Till skillnad från vitt socker så är kokossocker inte helt tomma kalorier, utan innehåller bland annat näringsämnen som järn, zink, kalcium, kalium, några kortkedjiga fettsyror, antioxidanter och en fiber känd som inulin (1). Enligt nutrition Research Institute (FNRI) (2) finns det även en anständig mängd fytonäringsämnen i kokossocker, speciellt polyfenoler, flavonoider och anthocyanidiner. Dessa fytonäringsämnen bidrar till att minska blodsockret, inflammation och kolesterol, vilket gör kokossocker till ett bättre alternativ än vitt socker och många andra sötningsmedel.

Kokossocker bidrar till ett jämnare blodsocker

Kokossocker har ett GI på 35, till skillnad från vitt socker som ligger på 97. Det betyder att kokossocker inte höjer blodsockret lika mycket som vitt socker. Kokossocker och kokosnektar innehåller som nämnt ovan en fiber som heter inulin. Denna fiber kan hjälpa till med långsam glukosabsorption, vilket betyder att det kan vara ett alternativ för dom som hanterar problem med blodsockret och utvecklad diabetes. Studier visar att inulin kan bidra till att minska absorptionen av glukos, och därmed hålla glukosnivåerna under kontroll (3). En studie som utfördes av Institutionen för biokemi och dietterapi vid Tabriz University of Medical Sciences Nutrition Research Center, indikerar att det kan hjälpa vid typ 2-diabetes (4). Amerikanska Diabetesföreningen har erkänt kokossocker som ett godkänt alternativ av sötning vid diabetes (5).

Godkänd sötning vid Paleokost

Om du är en trogen anhängare av Paleokost så är kokossocker ett alternativ av sötning som du kan använda dig av enligt Ultimate Paleo Guide (6). Det är dock ett gränsfall eftersom det är en bearbetad form av kokosnötblomman. Man tror dock att det kan ha använts under den paleolitiska tiden, vilket är en del av argumentet för varför det är ok vid paleokost. Kokossirap är kanske ännu lite närmare Paleo för de som håller en striktare Paleo-livsstil.

Bra för tarmfloran

Den vattenlösliga fibern inulin är inte bara bra för blodsockret, utan fungerar även som mat för de goda tarmbakterierna (7). På så sätt gynnar inulin en bra tarmflora, vilket har betydelse för vår mag- och tarmhälsa som i sin tur påverkar vår helhetshälsa.

Ta det lugnt med sötning oavsett sötningsalternativ

Oavsett vilken sötning man använder så ska man aldrig överdriva intaget, utan äta med moderation. Kokossocker är inget undantag. Utan tvekan är det dock ett bättre alternativ till vitt socker och många andra sötningsmedel. Jag vill även påpeka att kokossocker innehåller mer eller mindre lika mycket kalorier som vitt socker, så det har inga fördelar för viktkontroll. Vill man ha en kalorifri sötning kan t.ex stevia vara mer passande.

Återförsäljare av kokossocker hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Coconut Sugar: Healthier Sweetener or Another Pretty Name for Sugar? http://www.huffingtonpost.com/jj-virgin/coconut-sugar-healthier-s_b_5669084.html

(2) FNRI health benefits of coconut suger - http://www.pca.da.gov.ph/coconutrde/images/sugarpdfs/TPTrinidad_FNRI.pdf

(3) The water-soluble extract of chicory reduces glucose uptake from the perfused jejunum in rats - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8814212

(4) Effects of high performance inulin supplementation on glycemic control and antioxidant status in women with type 2 diabetes.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23641355

(5) American diabetes association -http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/what-can-i-eat/making-healthy-food-choices/coconut-palm-sugar.html?referrer=https://www.google.com/

(6) Ulitmate paleo guide, coconut suger - https://ultimatepaleoguide.com/is-coconut-sugarcoconut-nectar-paleo/

(7) Inulin and oligofructose: what are they - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10395607

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Fredrik april 4, 2018 kl. 09:05

Bra och intressant information!

Svara

2 Mikaela Bjerring april 4, 2018 kl. 09:48

Tack Fredrik!

Svara

Leave a Comment

{ 2 trackbacks }

Previous post:

Next post: