Så enkelt gör du egen granola

by Mikaela Bjerring on 16 april, 2018 · 2 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

in Blogg, Frukt-Grönt, Glutenfritt, Kost, Livsmedel, Nötter-Frön, Recept, Vegansk kost

Granola är riktigt gott, men många sorter som man köper i affären innehåller generöst med socker. Genom att rosta sin egen granola så får man koll på vad den innehåller och man kan söta den på ett hälsosammare vis. Den här granolan är glutenfri och dessutom lättrostad på en lägre temperatur för att bevara mer näring.

Göra egen granola recpet
Granola kan göras i oändligt många smakkombinationer. Du kan själv välja vilka gryn, nötter, frön och torkade bär och frukter som du använder och mixa efter tycke och smak. Du kan helt enkelt ta det du har hemma och använda det du tycker är gott, men tänk på mängden torra ingredienser till våta för det gör skillnad på konsistensen. Här följer ett recept på en riktigt god hemmagjord granola.

Detta behöver du:

Gör så här:

  1. Börja med att sätta ugnen på 100 grader.
  2. Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål förutom den torkade frukten och bären; nyponpulver, dadlar och gojibär.
  3. Ta en ny skål och blanda ihop alla våta ingredienser; kokosolja, tahini, fibersirap och vatten.
  4. Slå över vätskan över de torra ingredienserna och rör med en sked så att allt blandar sig väl.
  5. Bred ut blandningen på en plåt klädd med bakplåtspapper och rosta i ugnen i 80-90 minuter tills granolan är krispig och fått en gyllene färg. Till den här mängden granola så kommer du att behöva två plåtar. Rör om ca var 20.e minut så att den rostas jämnt.
  6. Hacka dadlarna i lagom stora bitar.
  7. Låt granolan svalna och blanda till sist i nyponpulvret, de hackade dadlarna och gojibären.

Relaterade inlägg:

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Anja april 17, 2018 kl. 07:15

Ser riktigt gott ut! Gillar att den är lättrostad. Försöker göra all min mat på lägre temperaturer.

Svara

2 Mikaela Bjerring april 18, 2018 kl. 06:23

Tack! Ja tillreda matten på lägre temperaturer gör skillnad för näringsvärdet.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: