9 tips för starkare immunförsvar

by Mikaela Bjerring on 1 juli, 2011 · 1 comment - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Förkylning, Hälsa, Immunsystemet, Kost, Livsstil, Livsstilsförändringar, Sjukdomar - Symtom, Stress

Det finns många faktorer som påverkar vår hälsa och välmående. Ständiga förkylningar, infektioner och en bråkig mage kan bero på att kroppens försvar är försvagat. Här följer några tips om hur du kan få ditt immunsystem på topp!

9 tips för starkare immunförsvar

Tips 1. Att det är viktigt att äta en bra och balanserad kost vet de flesta, men det är även lika viktigt hur man äter. Ät sittande i en avslappnad miljö, ät långsamt och tugga noga. Dela gärna även upp ditt dagliga energiintag på flera mindre måltider. Det kan bidra till bättre matsmältning och näringsupptag som i sin tur bidrar till ett bättre fungerande immunsystem. Se även till att din mage och tarm mår bra och att din tarmflora är i balans. Mer om hur du stödjer tarmfloran och maghälsan kan du läsa om här.

Tips 2. Stress kan skada vårt immunsystem
. Under stress producerar kroppen stresshormonerna noradrenalin, adrenalin och kortisol. Under långvarig stress och långvarig utsöndring av dessa stresshormoner medverkar de till att störa immunsystemets funktion, vilket gör oss känsligare mot infektionssjukdomar. Vid stress förbrukar kroppen bland annat mer B-vitaminer, C-vitamin, zink och magnesium (2). Att se till att få i sig extra av dessa näringsämnen genom kosten kan då vara en bra ide och komplettera via kosttillskott om behov finns. Det finns även speciellt utformade kosttillskott anpassade för dom som stressar mycket som kan intas under stressiga perioder. Kosttillskott vid stress hittar du här.

Tips 3. Solljus gör vårt immunsystem starkare eftersom D-vitamin stödjer immunsystemet och vårt mentala välbefinnande (3). Solen är vår bästa källa för D-vitamin, så se till att fylla på dina depåer under sommaren. Resten av året är det viktigt att få i sig tillräckligt genom kosten och komplettera med kosttillskott av D-vitamin vid behov.

Tips 4. Sömn är viktigt för många kroppsfunktioner och en god sömn är en förutsättning för ett välfungerande immunsystem. Störd sömn inverkar negativt på hälsan på flera sätt. Vi behöver tillräckligt med vila och återhämtning för att fungera och må optimalt (4).

Tips 5. Motion ger starkare immunsystem. 
All motion som inte går till överdrift är bra för immunsystemet. Men komplettera gärna med antioxidanter eftersom behovet ökar vid träning (5).

Tips 6. Mycket skratt ger ett starkare immunsystem. Ett gott skratt förbättrar cirkulationen, ökar förbränningen, sänker blodtrycket och minskar muskelspänningar (6), så skratta mycket!

Tips 7. Tänk positivt! Studier har visat att folk som tänker positivt kan leva upp till tolv år längre än pessimister. En positiv attityd påverkar även vårt immunsystemet. Personer som lätt blir nervösa, oroliga, stressade och som har mycket humörsvängningar blir sjuka oftare (7).

Tips 8. Använd huvudet! En professor vid Berkeley universitet studerade hur bridgespel stimulerade kvinnors immunsystem. Han hittade ett samband mellan starkare immunsystem och de delar i hjärnan som har hand om planering, abstrakt tänkande och initiativförmåga (8).

Tips 9. Att lyssna på musik kan ge starkare immunförsvar, men det måste vara musik som du verkligen gillar. Sänk dock volymen. Om du under längre tid utsätts för oljud kan ditt immunförsvar påverkas negativt och dessutom kan du riskera att dramas av högt blodtryck (9).

Kosttillskott som stödjer ett normalt fungerande immunsystem hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Kost - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sida: 177-178. ISBN: 91-534-2085-3

(2) Stress - Marucha, PT, Mucosal Wound healing is impaired by examination stress, Psychosom Med. Maj/juni 1998;60:362-65

(3) D-vitamin – immunsystem: http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar

(4) Sömn - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sida: 315. ISBN: 91-534-2085-3

(5) Motion - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3

(6) Skratt - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sida: 168. ISBN: 91-534-2085-3

(7) Tänk positivt - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sida: 164-165. ISBN: 91-534-2085-3

(8) Hjärnstimulans - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3

(9) Musik - Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sida: 167. ISBN: 91-534-2085-3

 

{ 1 comment… read it below or add one }

1 Emelie juli 15, 2013 kl. 14:47

Bra tips! Värt att tänka på 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: