Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Echinacea – örten som lindrar vid förkylning

av | okt 17, 2016 | Alternativ medicin, Blogg, Fysisk hälsa, Hälsokost & Kosttillskott | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Växten echinacea kommer ursprungligen från Nordamerika där den under århundraden använts som medicinalväxt. Idag är det ett av de mest använda naturläkemedel vid förkylning för att lindra symtom.

Echinacea vid förkylning

Echinacea genom tiderna

Echinacea kallas även röd solhatt och röd rudbeckia. Idag känner man till nio olika arter av echinacea, som alla härstammar från södra Kanada och USA. Den art som visats sig mest verksam vid förkylning och infektioner är Echinacea purpurea.

Ursprungsbefolkningen i Nordamerika har använt Echinacea vid infektioner och sår under århundraden. På 1800-talet kom växten till Europa och började då odlas som prydnadsväxt. 1871 lärde sig en läkare i Nebraska om växtens medicinska egenskaper av indianer. Därefter börjande han använda Echinacea som ett blodrenande medel, vid eksem, sår, hemorrojder, malaria, migrän, ormbett och reumatism.

Från 1885 till 1935 användes växten mot bakterieinfektioner, men blev därefter bortglömd ett tag i och med att man upptäckte sulfonamid – ett syntetiskt antibiotikum. Under perioden 1940–1955  genomfördes många studier på växten i Tyskland. Man fann då att dess starkaste egenskap var att den har en stödjande effekt för immunförsvaret.

Det tog lång tid innan man kom fram till att man måste använda rätt art av echinacea och att man måste skörda växten på rätt sätt för att undvika att växtens alkylamider utsätts för syre eller torkar, vilket gör att dess egenskaper försvinner. Genom noggranna analyser har man sett att växtens gröna delar och hatt har antivirala egenskaper, medan roten står för de antibakteriella egenskaperna. Ett flertal moderna studier har visat att Echinacea både kan förebygga och lindra vid förkylning och halvera sjukdomstiden. Idag står Echinacea ståtligt på hyllorna som en av de mest efterfrågande och använda preparaten vid förkylning. 

Studier med echinacea

En av världens största studier på echinacea utfördes 2012 vid Common Cold Center i Cardiff, England och leddes av Professor Eccles. Produkten man använde var Echinaforce. 755 patienter ingick i studien som på olika sätt var förkylningsbenägna. Man ville se hur echinacea fungerade som ett förebyggande preparat. Under fyra månader fick patienterna 40 droppar echinacea tre gånger per dag. Forskarna kunde då se att echinacea halverade infektionsrisken och symtomen lindrades markant.

I en annan mycket välgjord svensk studie ingick 120 försökspersoner som antingen fick Echinacea eller placebo. Patienterna fick 20 droppar varannan timme under den första förkylningsdagen. Därefter fick dom 20 droppar tre gånger per dag i 10 dagar. Resultatet visade att de som hade råkat ut för en kraftig förkylning och fick echinacea återhämtade sig på 4 dagar. De personer som hade råkat ut för en kraftig förkylning och fått placebo behövde 8 dagar för att återhämta sig. De personer som hade fått en lätt förkylning och intog echinacea återhämtade sig samma dag, medan de som hade fått en lätt förkylning och intog placebo återhämtade sig först efter 4 dagar.

Med detta kunde forskarna rapportera att echinacea lindrar symtom och halverar sjukdomstiden. Studien var publicerad i European Journal of Clinical Reseach och produkten man använde sig av var Echinagard.

En studie som utfördes av professor Stephan Pleschka och professor James Hudson vid University of British Colombia visade att echinacea ger en kraftig lindring vid pågående förkylning. När man är förkyld förökar sig viruset genom att det tränger in i kroppens celler. Cellen som blivit angripen skickar då ut signaler som sätter igång en inflammatorisk process som därefter ger symtom som feber och värk. Man kunde se att echinacea hämmar produktionen av de signalproteiner som startar processen. Man såg även att echinacea inte bara gör det svårare för viruset att fastna på cellerna, utan även att det verkar vara svårare för viruset att föröka sig om det skulle lyckas fastna.

Att använda Echinacea vid förkylning

Det bästa är alltså att ha echinacea hemma i beredskap under förkylningstiderna eftersom man får bäst resultat när man intar produkten vid första förkylningssymtom. En populär produkt är Echinaforce från A. Vogel som finns både som tabletter och flytande. Produkten kan användas från 12 år och uppåt. Observera att echinacea inte ska användas av personer som har allergi mot korgblommiga växter (t.ex. röd solhatt, prästkrage, maskros, kamomill, malört och gråbo).

 

Källor och Referenser:

Radix Echinaceae. I: WHO monographs on selected medicinal plants. Genève: WHO; 1999.

Melchart D, Linde K, Fischer P, Kaesmayr J. Echinacea for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2005; Issue 4. www.cochrane.org

GertschJ, SchoopR, KuenzleU, SuterA. Echinacea alkylamides modulate TNF-alfa gene expression via cannabinoid receptor CB2 and multiple signal transduction pathways. FEBS Letters 2004;577: 563-9.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Maria

    Har alltid en flaska hemma i mitt husapotek. 🙂 Riktigt bra för att bromsa upp förkylningen.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, det kan vara en bra idé. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close