Därför väljer många att dricka kokoskaffe ”fettkaffe”

by Mikaela Bjerring on 12 juni, 2017 · 2 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

in Blogg, Hälsa, Hjärnan - Minnet, Kost, Livsmedel, Olja-Fett, Viktkontroll

Fett i kaffet? Det är faktisk riktigt gott, samtidigt som det gör dig både mättare och piggare. Dessutom kan det bidra med en hel rad fördelar för både hälsan och välbefinnandet. Gillar man inte kaffe kan man göra kokoste istället.

Kokosolja i kaffet, kokoskaffe, fettkaffe

Varför vill man ha fett i kaffet?

Kokoskaffe är en typ av fettkaffe som även kallas ”bulletproof coffee”. Det innebär att man tillsätter kokosolja eller MCT-olja i sitt kaffe. Det finns även dom som tillsätter smör eller ghee, men medellånga fettsyror som finns i kokosolja och MCT-olja har i det här sammanhanget fler fördelar. Gillar man inte kaffe så kan man som sagt göra kokoste istället.

Dom medellånga fettsyrorna i kokosolja och MCT-olja har många fördelar för hälsan och är därför något som vi med fördel kan inkludera i vår kost och som en del av vårt fettintag. Kroppen bryter ner MCT (medellånga fettsyror) annorlunda än LCT (långkedjiga fettsyror) (1). Normalt måste fett som tas upp i kroppen blandas med galla från gallblåsan för att sedan med hjälp av pankreasenzymer brytas ner i matsmältningssystemet. MCT behöver varken galla eller enzymer. Istället tas dessa fettsyror upp i tarmen och transporteras via blodet direkt till levern där de omvandlas till ketoner.

Ketonerna släpps sedan tillbaka i blodet där de transporteras runt i kroppen och främst används som energi, istället för att lagras som kroppsfett. Det gör att kroppens värmeproduktion (termogenes) ökar och därmed även förbränningen. Medellånga fettsyror kan även bidra till minskad aptit och ökad mättnadskänsla (2), (3). MCT kan effektivt passera blod-hjärnbarriären och förse hjärnan med energi och främja den kognitiva funktionen, vilket gör att vi kan tänka klarare och prestera bättre (4) (5). Om du vill läsa mer om fördelarna med MCT, så kan du göra det här.

Kokoskaffe kan därför bidra till:

  • Ökad energi
  • Förbättrad kognitiv förmåga
  • Ökad fettförbränning
  • Ger en mättnadskänsla som håller i sig länge

Så gör du kokoskaffe eller fettkaffe

Tillsätt 1 tsk-1 msk ekologisk kokosolja eller MCT-olja till ditt kaffe eller te. Det går bra att bara röra ner oljan med en sked, men det kommer då att lägga sig på ytan. Ett tips är att istället vispa ner det med hjälp av en lattevisp så att det börjar skumma, vilket ger en helt annan smakupplevelse. Det ger ett krämigt och gott kaffe/te med en smak som du absolut inte kommer att bli besviken på.

Här hittar du återförsäljare av ekologisk kokosolja och MCT-olja

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Medium chain fatty acid metabolism and energy expenditure: obesity treatment implications. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9570335

(2) Dietary medium-chain triacylglycerols suppress accumulation of body fat in a double-blind, controlled trial in healthy men and women. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11694608

(3) Medium- versus long-chain triglycerides for 27 days increases fat oxidation and energy expenditure without resulting in changes in body composition in overweight women. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12532160

(4) Optimizing diagnosis and management in mild to moderna alzheimers disease: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3437664/

(5) Medium-Chain Fatty Acids Improve Cognitive Function in Intensively Treated Type 1 Diabetic Patients and Support In Vitro Synaptic Transmission During Acute Hypoglycemia: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2671041/

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Camilla mars 21, 2018 kl. 11:05

Kokosolja i kaffe är riktigt gott!

Svara

2 Mikaela Bjerring mars 21, 2018 kl. 11:09

Ja visst blir det riktigt krämigt och gott.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: