Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Forskning: Kryddstark mat förlänger livet

av | feb 16, 2016 | Blogg, Hälsa, Kost, Örter - Kryddor, Örtmedicin | 4 Kommentarer

Att regelbundet äta starkt kryddad mat kan bidra till längre liv. Detta indikerar i alla fall en studie som gjordes på över en halv miljon människor. Studien som bland annat publicerades i British Medical Journal var välgjord och omfattande. Resultat stöds dessutom av tidigare forsknings inom området.

Forskning: Kryddstark mat förlänger livet

Studien (1) utfördes på en halv miljon vuxna personer utspritt över hela Kina och leddes av forskargrupper från både Kina och USA. Personerna som ingick i studien fick lämna data för generell hälsostatus, deras kostvanor och hur mycket kryddstark mat de åt och i vilken form. Man följde upp samtliga deltagare efter sju år och jämförde de olika grupperna som var uppdelade beroende på deras intag av kryddstark mat.

Resultaten visade att de deltagare som åt starkt kryddad mat 1-2 gånger i veckan löpte 10 procent lägre risk att dö i förtid än de som inte åt starka kryddor. De som åt starkt kryddad mat 3-7 gånger i veckan löpte hela 14 procent lägre risk att dö i förtid. Dessa deltagare var även generellt friskare och drabbades inte i lika stor utsträckning av hjärtsjukdom, lungsjukdomar och cancer. Den mest skyddande effekten såg man hos de deltagare som hade som vana att använda färsk chili i maten. Detta tror man beror på ämnet capsaicin som finns i chili eftersom det är antiinflammatoriskt, förbättrar ämnesomsättningen och har en positiv inverkan på tarmfloran. Man har i tidigare studier på capsaicin sett liknande resultat.

Att vara generös med kryddor i maten kan bidra med många hälsofördelar. Inte bara när det kommer till chili, utan även när det gäller andra antiinflammatoriska kryddor. 

 

Källor och Referenser:

(1) Consumption of spicy foods and total and cause specific mortality: population based cohort study: http://www.bmj.com/content/351/bmj.h3942

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Emmy

    Älskar chili, men använder det ändå för sällan. Ska definitivt ändra på det nu och börja krydda mer. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Att krydda maten väl bjuder ju dessutom på en större smakupplevelse. 🙂

      Svara
  2. Emma

    Älskar starkt kryddad mat! 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close