Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

De antiinflammatoriska egenskaperna av gurkmeja

av | dec 6, 2015 | Blogg, Kost & Näring | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Gurkmeja har en lång historisk bakgrund som en uppskattad krydda och läkeväxt. Örten äger antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaper, vilket gör det till ett livsmedel som man med fördel kan inkludera i sin kost.

De antiinflammatoriska egenskaperna av gurkmeja

Traditionell användning av gurkmeja

Gurkmeja har använts inom traditionell kinesisk medicin och indisk ayurveda under tusentals år. Den benämns ofta som ”Livets krydda” eftersom den inom traditionell medicin anses renande och läkande för hela kroppen (1). Inom ayurveda så rekommenderas ett dagligt intag av gurkmeja för att främja hälsan. Även om gurkmeja är bra för mycket så är den mest känd för sina starka antiinflammatoriska egenskaper (2). Kryddan har även blivit noga studerad i modern tid och idag finns det en mängd vetenskapliga studier och forskning om hälsofördelarna av gurkmeja. Närmare 6000 studier har dokumenterats genom tiderna som om och om igen har lyft fram den gyllene kryddans fantastiska egenskaper.

Gurkmejans antiinflammatoriska egenskaper

Det är polyfenolen curcumin i gurkmeja som står för de antiinflammatoriska egenskaperna och förmågan att minska förhöjd inflammation i kroppen. Idag vet man att många av våra vanligaste folksjukdomar grundar sig i just inflammation. Genom studier (3) har man sett att curcumin i gurkmeja motverkar inflammation genom att hämma utsöndring i cellerna av en signalmolekyl som är inblandad vid inflammatoriska processer. Det förhindrar att inflammationsproteinet cox-2 bildas genom att det hämmar cox-2-genen. Genom studier så har man också sett att gurkmeja har förmågan att lindra smärta 3 gånger bättre än aspirin vid inflammation, värk och smärta i muskler och leder (4).

Att inkludera gurkmeja i sin kost

Se till att använda en ren och ekologisk gurkmeja. Något som man också ska vara medveten om är gurkmeja helst ska intas tillsammans med lite svartpeppar eftersom piperinet i svartpeppar ökar upptaget av curcumin med upp till 2000 procent (5). Upptaget gynnas även av fett. Förutom vanlig ren gurkmeja så finns det även kosttillskott med gurkmeja-extrakt som innehåller mer koncentrerat med det aktiva ämnet curcumin.

 

Återförsäljare av ren gurkmeja och gurkmeja-extrakt hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Swami Sada Shiva Tirtha , The Ayurveda encyclopedia 1998, Ayurveda Holistic Center Press ISBN 0-9658042-2-4

(2) Anti-inflammatory properties of curcumin, a major constituent of Curcuma longa: a review of preclinical and clinical research: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19594223

(3) Bengmark, S., Curcumin, an atoxic antioxidant and natural NFkappaB, cyclooxygenase-2, lipooxygenase, and inducible nitric oxide synthase inhibitor: a shield against acute and chronic diseases. J Parenter Enteral Nutr, 30(1):45-51, 2006.

(4) J. Barry et al, ”Determining the Effects of Lipophilic Drugs on Membrane Structure by Solid-State NMR Spectroscopy: The Case of the Antioxidant Curcumin” J. Am. Chem. Soc., 2009, 131 (12), pp 4490-4498 DOI: 10.1021/ja809217u 

(5) Shoba G, Joy D, Joseph T, Majeed M, Rajendran R, Srinivas PS. Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. Planta medica 1998;64:353-356. 

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close