De antiinflammatoriska egenskaperna av gurkmeja

av | dec 6, 2015 | Blogg, Hälsokost, Kost, Kosttillskott, Livsmedel, Örter - Kryddor, Örtmedicin, Superfoods | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Greenmans.se – 

Gurkmeja har en lång historisk bakgrund som en uppskattad krydda och läkeväxt. Örten äger antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaper, vilket gör det till ett livsmedel som man med fördel kan inkludera i sin kost.

De antiinflammatoriska egenskaperna av gurkmeja

Traditionell användning av gurkmeja

Gurkmeja har använts inom traditionell kinesisk medicin och indisk ayurveda under tusentals år. Den benämns ofta som ”Livets krydda” eftersom den inom traditionell medicin anses renande och läkande för hela kroppen (1). Inom ayurveda så rekommenderas ett dagligt intag av gurkmeja för att främja hälsan. Även om gurkmeja är bra för mycket så är den mest känd för sina starka antiinflammatoriska egenskaper (2). Kryddan har även blivit noga studerad i modern tid och idag finns det en mängd vetenskapliga studier och forskning om hälsofördelarna av gurkmeja. Närmare 6000 studier har dokumenterats genom tiderna som om och om igen har lyft fram den gyllene kryddans fantastiska egenskaper.

Gurkmejans antiinflammatoriska egenskaper

Det är polyfenolen curcumin i gurkmeja som står för de antiinflammatoriska egenskaperna och förmågan att minska förhöjd inflammation i kroppen. Idag vet man att många av våra vanligaste folksjukdomar grundar sig i just inflammation. Curcumin i gurkmeja motverkar inflammation genom att hämma utsöndring i cellerna av en signalmolekyl som är inblandad vid inflammatoriska processer. Det förhindrar att inflammationsproteinet cox-2 bildas genom att det hämmar cox-2-genen (3). Genom studier så har man också sett att gurkmeja har förmågan att lindra smärta 3 gånger bättre än aspirin vid inflammation, värk och smärta i muskler och leder (4).

Att inkludera gurkmeja i sin kost

Se till att använda en ekologisk och obehandlad gurkmeja. Något som man också ska vara medveten om är att genom att inta gurkmeja med lite svartpeppar (piperin) ökar upptaget av curcumin med upp till 2000 procent (5). Upptaget av gynnas även om den intas med lite fett.

Här kan t.ex Greenmans Tumeric Gold vara ett bra alternativ för att få i sig gurkmeja i kombination med en rad andra hälsosamma örter. Den ekologiska örtblandningen innehåller 90 % gurkmeja, 8 % ingefära och 2 % av en masala kryddblandning (kardemumma, kanel, kryddnejlika och svartpeppar). Denna härliga blandning av kryddor ger dig därför inte bara de underbara hälsofördelarna av gurkmeja utan även av andra fantastiska läkeörter. Ta 1 msk om dagen och blanda med vätska och drick eller använd vid matlagning. Du kan även använda kryddblandningen för att snabbt blanda ihop en god och värmande dryck “Golden Chai”.

Detta behöver du till Golden Chai (1 kopp):

  • 1 tsk Tumeric Gold
  • 1 dl vatten
  • 1 dl växtmjölk (t.ex. mandelmjölk eller havremjölk)
  • Eventuellt lite honung

Så här gör du:

  1. Värm upp 1 dl vatten och 1 dl växtmjölk i en kastrull.
  2. Tillsätt 1 tsk Tumeric Gold och vispa så att kryddorna löser upp sig. Låt sedan drycken sjuda under ett par minuter.
  3. Häll upp i en kopp och tillsätt eventuellt lite honung.

 

Tumeric Gold finns att köpa på greenmans.se

 

Källor och Referenser:

(1) Swami Sada Shiva Tirtha , The Ayurveda encyclopedia 1998, Ayurveda Holistic Center Press ISBN 0-9658042-2-4

(2) Anti-inflammatory properties of curcumin, a major constituent of Curcuma longa: a review of preclinical and clinical research: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19594223

(3) Bengmark, S., Curcumin, an atoxic antioxidant and natural NFkappaB, cyclooxygenase-2, lipooxygenase, and inducible nitric oxide synthase inhibitor: a shield against acute and chronic diseases. J Parenter Enteral Nutr, 30(1):45-51, 2006.

(4) J. Barry et al, ”Determining the Effects of Lipophilic Drugs on Membrane Structure by Solid-State NMR Spectroscopy: The Case of the Antioxidant Curcumin” J. Am. Chem. Soc., 2009, 131 (12), pp 4490-4498 DOI: 10.1021/ja809217u 

(5) Shoba G, Joy D, Joseph T, Majeed M, Rajendran R, Srinivas PS. Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. Planta medica 1998;64:353-356. 

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close