Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Knaprigt och lättbakat sesamknäcke som är fiberrikt och naturligt glutenfritt. Passar lika bra på frukostbordet som ett gott tillbehör till soppan eller salladen.

Glutenfritt sesamknäcke recept

Detta behöver du:

Linfrön kan vara problematiskt för vissa med IBS-mage, men det går utmärkt att byta ut mot andra frön som till exempel solrosfrön eller hampafrön.

Gör så här:

  1. Börja med att sätta ugnen på 150 grader.
  2. Blanda alla torra ingredienser i en skål, tillsätt oljan och vattnet och rör om ordentligt.
  3. Låt smeten svälla i cirka 10 minuter.
  4. Bred ut smeten ett par millimeter tjockt på en plåt klädd med bakplåtspapper. Det lättaste är att använda en kavel för att få ut smeten riktigt jämnt och tunt.
  5. Grädda i 45 minuter i mitten av ugnen på 150 grader. Ta ut knäcket och skåra i önskad storlek. Sänkt temperaturen till 130 grader och fortsätt gräddningen i ytterligare 20 minuter.
  6. Ta ut plåten från ugnen och dela sesamknäcket i bitar. Låt dom sedan svalna på ett galler. Skulle knäcket fortfarande vara lite mjukt, så sätter du tillbaka det i ugnen på gallret tills det är helt torrt och sprött, men sänk värmen till 100 grader.

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Mia

    Jag har gjort fröknäcke innan, men då har det varit ägg i receptet. Gillar dock inte den äggiga smaken. Du har inte ägg i ditt recept håller det ihop lika bra ändå?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det behövs inte ägg i fröknäcke för att det ska hålla ihop bra. Fiberhusk, chiafrön och linfrön binder och ger det en bra konsistens.

      Svara
  2. Amanda

    Älskar fröknäcke, så gott. 🙂

    Svara
  3. Åsa

    Mums så gott! 🙂

    Svara

Lämna ett svar till Mikaela Bjerring Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close