Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Guide: glutenfria mjölsorter – del 1

av | jan 6, 2020 | Blogg, Glutenfritt, Kost, Livsmedel, Vegansk / Vegetarisk kost | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Det finns ett generöst utbud av glutenfria mjölsorter, men hur används de bäst och hur är det med näringsvärdet? Uppdelat i 2 inlägg kommer jag att gå igenom en rad olika mjölsorter som kan användas för att skapa goda glutenfria bakverk.

Guide glutenfria mjölsorter del 1

Durramjöl

Durra kommer ursprungligen från Afrika, men odlas idag på flera håll i världen. Durramjöl har en mild nötaktig smak som är mycket uppskattad. Rikt på mineraler och räknas som det femte viktigaste sädesslaget i världen. Bra mjöl för bröd, pajskal, pannkakor, scones och kakor. Kan ofta bytas ut mot bovetemjöl, havremjöl, rårismjöl och kikärtsmjöl.

Näringsvärde per 100 g (kan variera något mellan olika märken)

  • Fibrer: 3 g
  • Kolhydrater: 82 g
  • – varav sockerarter: 6 g
  • Fett: 3,4 g
  • Protein: 9,7 g

Durramjöl hittar du här

 

Teffmjöl

Teff är ett näringsrikt glutenfritt sädesslag som odlas flitigt i Afrika, främst Etiopien, men även i andra delar av världen. Teffmjöl har en fyllig smak och passar utmärkt till bröd, matpannkakor och kakor. I Etiopien bakar man Injera på teffmjöl, vilket är en slags syrlig pannkaka som fungerar som basmat. Mjölet finns både som ljust och mörkt, där skalet är avlägsnat i det ljusa. Kan ofta bytas ut mot till exempel durramjöl, bovetemjöl eller rårismjöl.

Näringsvärde per 100 g (kan variera något mellan olika märken)
Ljust teffmjöl:

  • Fibrer: 7,9 g
  • Kolhydrater: 70 g
  • – varav sockerarter: 1,8 g
  • Fett: 2 g
  • Protein: 12,3 g

Ljust teffmjöl hittar du här

Mörkt teffmjöl:

  • Fibrer: 8 g
  • Kolhydrater: 63,5 g
  • – varav sockerarter: 0 g
  • Fett: 2 g
  • Protein: 11,20 g

Mörkt teffmjöl hittar du här

 

Bovetemjöl

Bovete är en naturligt glutenfri ört som ingår i samma familj som rabarber och ängssyra. Det har en riktigt god smak och är lättsmält för magen. Bovete har dessutom ett lågt GI-värde, vilket betyder att blodsockret höjs långsamt. Rikt på B-vitaminer, flavonoiden rutin, samt mineraler som järn, kalium och magnesium. Klassiskt används bovetemjöl i matpannkakor/plättar som galetter och blinier. Passar även mycket bra till bröd och kakor. Kan bytas ut mot till exempel durramjöl, quinoamjöl eller rårismjöl.

Näringsvärde per 100 g (kan variera något mellan olika märken)

  • Fibrer: 3,6 g
  • Kolhydrater: 70,7 g
  • – varav sockerarter: 0,3 g
  • Fett: 2,7 g
  • Protein: 11,7 g

Bovetemjöl hittar du här

 

Kokosmjöl

Kokosmjöl är torkat och malt fruktkött från kokosnöten, vilket ger det en mild kokossmak. Mjölet är rikt på mineraler, kostfibrer, protein och nyttiga MCT-fettsyror. Passar bäst i mindre mängd i bakverk som smaksättare eller för att öka fiber- och proteininnehållet. Prova att använda det i pannkakor, muffins och kakor, eller tillsätt i gröt eller smoothies.

Näringsvärde per 100 g (kan variera något mellan olika märken)

  • Fibrer: 39 g
  • Kolhydrater: 17 g
  • – varav sockerarter: 8 g
  • Fett: 16 g
  • Protein: 18 g

Kokosmjöl hittar du här

 

Hirsmjöl

Hirs ingår i samma växtfamilj som gräs och är ett av våra äldsta sädesslag. Det är naturligt glutenfritt och rikt på B-vitmainer och mineraler som magnesium, zink, kalcium och kalium. Hirsmjöl har en lite nötaktig smak som passar bra till ljusa bröd. Kan ofta bytas ut mot till exempel rismjöl.

Näringsvärde per 100 g (kan variera något mellan olika märken)

  • Fibrer: 3,2 g
  • Kolhydrater: 68,6 g
  • – varav sockerarter: 0,6 g
  • Fett: 2,9 g
  • Protein: 10,5 g

Hirsmjöl hittar du här

 

Kikärtsmjöl

Kikärtsmjöl görs av kikärtor som torkats och malts. Det har en mild nötaktig smak och är rikt på fibrer och protein, vilket ger en lång mättnadskänsla. Passar bra i bröd, matpannkakor, pajskal, mjuka kakor och vegobiffar. Kan ofta bytas ut mot quinoamjöl, rårismjöl, amaranthmjöl eller bovetemjöl.

Näringsvärde per 100 g (kan variera något mellan olika märken)

  • Fibrer: 17 g
  • Kolhydrater: 44,5  g
  • – varav sockerarter: 0 g
  • Fett: 6 g
  • Protein: 21,7 g

Kikärtsmjöl hittar du här

 

Del 2 om glutenfria mjölsorter kan du läsa här

 

Relaterade inlägg: 

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close