Hantera din stress

by Mikaela Bjerring on 16 december, 2010 · 0 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Energibrist, Hälsa, Kosttillskott, Livsstil, Livsstilsförändringar, Psykisk hälsa, Stress

Stress är ett psykologiskt fenomen och en anpassningsprocess i kroppen som omfattar alla fysiska och psykologiska reaktioner som kommer från exponeringar och krav från den inre och yttre miljön. Stress brukar delas in i positiv stress och negativ stress. Skillnaden ligger i hur vi lyckas hantera situationen.

Hantera stress - stresshantering

Positiv stress

Eftersom stress är människans reaktion på stimulering, så är stress egentligen en väsentlig del av livet. Utan stress – inget liv. Positiv stress är drivkraften i oss. Det är det som får oss att utmana oss själva och prestera bättre. Det är en stimulering som får oss att växa, övervinna rädslor och nå våra mål. Vi behöver positiv stress och det är därför inget man ska undvika, utan en utmaning man bör välkomna. Det gäller dock att man klarar av att hantera situationen, inte ta på sig så mycket att det blir överväldigande och att man ger sig själv tillräckligt med återhämtning och vila så att stressen inte slår över och blir negativ.

Negativ stress

När man talar om att man bör minska stressen, så menar man den ”negativa stressen”. Det är när utmaningarna blir för många eller för stora i kombination med tidspress och för lite återhämtning. Hur mycket stress man tål är väldigt individuellt. Negativ stress är väldigt ohälsosamt och sätter hela kroppens kemi ur balans. Det försämrar prestationen och livskvaliteten på många nivåer. Symptom av negativ stress kan visa sig fysiskt, socialt och psykiskt. Detta innebär t.ex utmattning, minskad aptit, huvudvärk, nedstämdhet, oro, ångest, sömnbrist och trötthet. Att känna av tvångskänslor, apati eller frustration kan bli ytterligare förödande följder av negativ stress. Låter man den negativa stressen fortgå så kommer kroppen till slut att lägga av och man upplever att man “går in i väggen”.

Se dig inte som ett offer

När den negativa stressen börjar ta över så är det lätt att man börja se sig själv som ett offer. Tätt efter det kommer känslan av hjälplöshet. Kom ihåg att det inte kommer att komma någon riddare på en vit häst för att hjälpa dig. Du måste hjälpa dig själv! Att se sig själv som ett offer förvärrar enbart situationen och den negativa stressen kommer att växa sig starkare – en ond cirkel som kommer snurra snabbare och snabbare om du inte gör något åt det.

Lös en situation i taget

Låt inte tankarna cirkulera på ALLT som du måste göra, mer än det som du i stunden försöker klara av. Gör en lista och ta tag i en sak i taget. Avsluta vad du gör innan du går över till nästa punkt på listan. Prioritera! Du kommer att få mer gjort och det kommer att bli lättare att inte bli uppstressad i onödan.

Motion

Oavsett hur mycket du har att göra så avsett tid för att motionera eller på något sätt vara fysiskt aktiv.  Gå ut och promenera, jogga eller gå till gymmet. Det hjälper dig att ta bort spänningar i kroppen både fysiskt och mentalt. Tävlingsinriktade aktiviteter kan även vara bra och hjälpa dig att fokusera och bli målinriktad på ett positivt sätt. Det sistnämnda bör man dock inte utmana om man redan befinner sig i ett nära utmattningstillstånd.

Återhämtning & mental avslappning

Glöm inte att även ge din hjärna välbehövlig vila! Det kan vara svårt att fokusera när hjärnan går på högvarv. Mental träning och avslappning är en mycket viktig del av stresshantering. Lär dig ta tid att koppla bort från alla “måsten” och låt tankarna gå till något som får dig skratta och må bra. Det kommer sedan kännas mycket lättare att hantera allt. Det som innan kändes tufft att ta tag i, kanske inte var så svårt ändå.

Kosttillskott vid stress

Vid stress förbrukar kroppen mer av vissa näringsämnen, vilket sätter kroppen ur balans ytterligare. B-vitaminer och vissa mineraler har t.ex stor betydelse här. Ett kosttillskott speciellt anpassat för stress kan då många gånger förbättra ditt välmående genom att öka din energinivå, ditt välbefinnande och hjälpa kroppen tillbaka i balans. Det finns även adaptogena örter som t.ex rosenrot, schisandra, rysk rot och gotu kola samt en rad andra hälsokostprodukter som kan hjälpa kroppens anpassningsförmåga.

Olika kosttillskott speciellt anpassade för stress hittar du här

Relaterade inlägg:

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: