Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Stress är ett psykologiskt fenomen och en anpassningsprocess i kroppen som omfattar alla fysiska och psykologiska reaktioner som kommer från exponeringar och krav från den inre och yttre miljön. Stress brukar delas in i positiv och negativ. Skillnaden ligger i hur vi lyckas hantera situationen.

Hantera stress med effektiv stresshantering

Positiv stress

Eftersom stress är människans reaktion på stimulering, så är stress egentligen en väsentlig del av livet. Utan stress – inget liv. Positiv stress är drivkraften i oss. Det är det som får oss att utmana oss själva och prestera bättre. Det är en stimulering som får oss att växa, övervinna rädslor och nå våra mål. Vi behöver positiv stress och det är därför inget man ska undvika, utan en utmaning man bör välkomna. Det gäller dock att man klarar av att hantera situationen. Att man inte tar på sig så mycket att det blir överväldigande och att man ger sig själv tillräckligt med återhämtning och vila. När stressen blir starkare än vad vi klarar av att hantera så slår den över till att bli negativ. 

Negativ stress

När man talar om att man bör minska på stressen, så menar man den ”negativa stressen”. Det är när utmaningarna blir för många eller för stora i kombination med tidspress och för lite återhämtning. Hur mycket stress man tål är väldigt individuellt. Negativ stress är väldigt ohälsosamt och sätter hela kroppens kemi ur balans. Det försämrar prestationen och livskvaliteten på många nivåer. Symptom av negativ stress kan visa sig fysiskt, socialt och psykiskt. Det kan till exempel innebära minskad aptit, huvudvärk, nedstämdhet, oro, ångest, sömnbrist, trötthet och utmattning. Att känna av tvångskänslor, apati eller frustration kan bli ytterligare förödande följder av negativ stress. Låter man den negativa stressen fortgå så kommer kroppen till slut att lägga av och man upplever att man “går in i väggen”.

Se dig inte som ett offer

När den negativa stressen börjar ta över så är det lätt att man börja se sig själv som ett offer. Tätt efter det kommer känslan av hjälplöshet. Att se sig själv som ett offer förvärrar enbart situationen och den negativa stressen kommer att växa sig starkare – en ond cirkel som kommer snurra snabbare och snabbare om du inte gör något åt det. Försök istället att ändra dina tankar och fokusera på det positiva som kommer att hjälpa dig att läka. Eliminera allt negativt runt omkring dig i den mån det går och omge dig av en miljö och människor som får dig att må bra.

Lös en situation i taget

Låt inte tankarna cirkulera på ALLT som du måste göra, mer än det som du i stunden försöker att klara av. Gör en lista och ta tag i en sak i taget. Avsluta vad du gör innan du går över till nästa punkt på listan. Prioritera! Du kommer att få mer gjort och det kommer att bli lättare att inte bli uppstressad i onödan.

Motion

Oavsett hur mycket du har att göra så avsett tid för att motionera eller på något annat sätt vara fysiskt aktiv.  Gå ut och promenera, jogga eller gå till gymmet. Det hjälper dig att ta bort spänningar i kroppen både fysiskt och mentalt. Tävlingsinriktade aktiviteter kan även vara bra och hjälpa dig att fokusera och bli målinriktad på ett positivt sätt. Det sistnämnda bör man dock inte utmana om man redan befinner sig i ett nära utmattningsstillstånd.

Återhämtning & mental avslappning

Glöm inte att även ge din hjärna välbehövlig vila! Det kan vara svårt att fokusera när hjärnan går på högvarv. Mental träning och avslappning är en mycket viktig del av en bra stresshantering. Ta tid att koppla bort från alla “måsten” och låt tankarna gå till något som får dig skratta och må bra. Det kommer därefter kännas mycket lättare att hantera allt. Det som innan kändes tufft att ta tag i, kanske inte var så svårt ändå.

Kosttillskott vid stress

Vid stress förbrukar kroppen mer av vissa näringsämnen, vilket sätter kroppen ur balans ytterligare. B-vitaminer och vissa mineraler har t.ex. stor betydelse här. Ett kosttillskott anpassat för stress kan då många gånger förbättra ditt välmående genom att öka din energinivå, ditt välbefinnande och hjälpa kroppen tillbaka i balans. Det finns även adaptogena örter som ashwagandha, rosenrot, schisandra, rysk rot och gotu kola samt en rad andra hälsokostprodukter som kan hjälpa kroppens anpassningsförmåga vid stress.

 

Kosttillskott speciellt anpassade för stress hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close