Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

De 3 stressfaserna

av | dec 16, 2010 | Blogg, Fysisk hälsa, Livsstil, Stresshantering | 1 kommentar

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Stress har 3 faser som även kallas GAS (generaliserade anpassnings-syndrom). GAS är ett reaktionsmönster som utlöses som svar på svåra påfrestningar. Det var Hans Selye som var först med att beskriva dessa faser på 1950-talet. Han kallade det för Selye anpassningssyndrom, vilket han senare ändrade till stressyndromet.

De 3 stressfaserna

De 3 stressfaserna

Fas 1: Alarmfasen – Denna fas brukar vara en kortvarig reaktion på stress. Man reagerar chockartat på grund av att kroppens försvarskraft mobiliseras, bland annat genom ökad adrenalinproduktion.

Fas 2: Motståndsfasen – Denna fas innebär att hypofysen producerar stresshormonet ACTH som stimulerar sekretionen av glukokortikoider från binjurebarken, som då hjälper kroppen att hantera stressen. Under denna fas får man skärpta sinnen och en högre metabolisk hastighet för att kunna prestera bättre. Man reagerar oftast snabbt och kraftfullt, vilket gör det möjligt för kroppen att överleva under den förlängda perioder av svår stress. Hur länge kroppen klarar av detta varierar från person till person. Om man lyckas bemästra stressituationen går hormonproduktionen tillbaka till normalt igen, och om inte så fortsätter överproduktionen tills hypofysen inte längre kan producera mer ACTH och kroppen övergår till fas 3.

Fas 3: Utmattningsfasen – I denna fas är det kritiskt. Stressförsvaret bryter samman med skadliga konsekvenser för kroppen. Det är det vi kallar för att bli utbränd. När man blir utbränd kan kroppen inte längre hantera stressen och inte producera tillräckligt med hormoner och energi för att klara av de dagliga rutinerna. När detta händer är det viktigt att vila och eventuellt göra en kostomläggning tillsammans med andra livsstilsförändringar.

Stresshantering

När man upplever återkommande eller långvarig stress gäller det att man lär sig hantera den. Tips för stresshantering kan du läsa om här. Det är även viktigt att möta kroppens näringsbehov. Vid stress förbrukar kroppen mer av vissa näringsämnen och behovet ökar. Ett kosttillskott speciellt anpassat för stress kan då många gånger förbättra ditt välmående genom näringsbalans. Det finns även adaptogena örter som t.ex. rosenrot, schisandra, rysk rot och gotu kola, samt en rad andra hälsokostprodukter som kan hjälpa kroppens anpassningsförmåga vid stress.

 

Kosttillskott vid stress hittar du här

 

Källor och Referenser:

Stress and the General Adaptation Syndrome: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2038162/

Reminiscences of Hans Selye, and the Birth of “Stress”: https://www.stress.org/about/hans-selye-birth-of-stress/

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

1 kommentar

  1. Kalle F

    Jag känner igen mig i fas 1, bäst att börja försöka ta det lite lugnare…..
    När kommer du börja med kosttillskott på denna sidan?

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close