Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Hemmagjord granola med äpple

av | okt 15, 2021 | Hälsa, Kost & Näring, Recept - Vegetariskt & glutenfritt | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Att göra egen granola är ljuvligt gott och så enkelt. Innehållet kan man välja efter tycke och smak, ta det man har hemma eller vad man tycker är gott. Här följer ett recept för granola med äpple. En nyttigare variant fri från gluten och vitt socker.

Hemmagjord granola med äpple

Att göra egen granola är som sagt väldigt enkelt. Dessutom får du koll på vad den innehåller och du slipper få i dig dåliga fetter och en massa onödigt socker. Vill du göra den nötfri så byter du bara ut mot mer havregryn eller fröer.

Ingredienser (1 plåt):

Gör så här:

  1. Börja med att sätta ugnen på 150 grader.
  2. Mät upp alla torra ingredienser i en skål och blanda om.
  3. Ta fram en ny skål för de våta ingredienserna. Värm upp vattnet något, tillräckligt för att kokosoljan ska smälta. Blanda vattnet med den kallpressade kokosoljan, tahinin och sötningen. Rör om tills allt löst upp sig.
  4. Häll vätskan över de torra ingredienserna och blanda. Om du vill ha större bitar så kan du krama smeten med händerna så den klumpar sig.
  5. Sprid ut den i ett jämnt lager på en plåt klädd med bakplåtspapper och grädda i cirka 25 minuter. Rör om ett par gånger under tiden så den gräddas jämnt och inte bränns.
  6. Sänk värmen till 50 grader och låt den stå i ytterligare 25 minuter eller tills torr. Du kan även låta den stå på eftervärmen om det behövs.
  7. Ta ut granolan ur ugnen, låt den svalna och tillsätt de torkade äppelbitarna.

Vad är yaconsirap?

Yacon kallas även för peruanskt jordäpple och är släkt med jordärtskocka och solros. Det är växtens rötter som man gör yaconsirap och yaconpulver av som används för sötning. Yacon innehåller närmare 50 % fruktooligosackarider (FOS). Det är en typ av kostfibrer, komplexa kolhydrater. Till skillnad från andra sockerarter så bryts dessa inte ner i matsmältningssystemet utan når tjocktarmen i intakt form. I tarmen fungerar FOS som prebiotika, vilket ger näring till de goda tarmbakterierna, som främjar en balanserad tarmflora. Yaconsirap har ett väldigt lågt GI-värde, som hjälper till att hålla blodsockret i balans. Yaconsirap och yaconpulver lämpar sig därför även för diabetiker.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Bella

    Ska prova ditt recept. Låter gott med tahini. 🙂

    Svara
  2. Malin S

    Så mycket godare att göra egen. <3

    Svara
  3. Carro

    Så spännande att göra med Tahini. Måste prova. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja gör det. Tycker själv att det blir så bra med tahini. 🙂

  4. Mia L

    Jag har tänkt många gånger att jag ska göra egen men det har aldrig blivit av. Måste ta mig tid snart.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja gör det. Inte alls svårt. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Hälsoarkiv

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close