Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Supergoda saffransbollar som är veganska, glutenfria och utan vitt socker. Kanariegula små godbitar som är en verklig fröjd för smaklökarna och alla sinnen.

Raw saffransbollar (vegan)

Ingredienser (cirka 10 st):

Så här gör du:

  1. Börja med att mortla saffran tillsammans med en nypa havssalt för att verkligen få fram smaken. Tillsätt sedan 3 msk kokhett vatten och låt saffransvattnet stå tills det kommit ner i rumstemperatur. Du kan med fördel förberedda det ett tag innan så smaken får tid att utvecklas maximalt.
  2. Mixa cashewnötterna, dadlarna och mandelmjölet med hjälp av en matberedare eller hackare tills allt blivit väl finfördelat.
  3. Tillsätt saffransvattnet och citronsaften och mixa lite till. Rör till sist ner kokosflingorna och bland om med en sked. Degen ska var rätt så kladdig annars blir bollarna torra.
  4. Forma bollar av degen och rulla dom i kokosflingor.
  5. Dom blir godast om dom får stå till sig i kylen en tag innan dom avnjuts.

Kort om saffran

Saffran är verkligen en lyxkrydda som är högt uppskattad genom sin vackra färg och goda smak. I Sverige har det kommit att bli en traditionell julkrydda. Det är antagligen inte heller en slump att vi i vårt mörka och kyliga vinterklimat använder den som flitigast just då. Saffran har nämligen en lång traditionell användning för att öka välbefinnande och höja humöret. (1) Carl von Linné noterade också på sin tid att “saffran muntrar sinnet”. Även en hel del moderna studier har gjorts på saffran och huruvida örten kan bidra till en mer positiv sinnesstämning (2) (3) (4).

Saffran är pistillerna från saffranskrokusen och räknas som den dyraste kryddan i världen. Varje blomma har 3 pistiller och det tar cirka 150 000 saffranskrokus för att få ihop ett kilo torkad saffran. De måste även plockas förhand för att sedan separeras och torkas samma dag. Hela processen från blomma till färdig saffran är alltså en arbetsam och tidskrävande process, vilket reflekterar i det höga priset.

I och med att det är en så pass dyr krydda är det tur att lite räcker väldigt långt. För att få det mesta ut av saffran är det bästa att blanda ut den i någon form av vätska och låta den dra ett tag innan den tillsätts i degar eller maträtter. På så sätt får man ut maximalt med både smak och färg.

 

Källor och Referenser:

(1) Traditional uses of saffron. https://www.fxmedicine.com.au/blog-post/traditional-uses-saffron

(2) Saffron (Crocus sativus L.): As an Antidepressant. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6266642/

(3) The effects of Crocus sativus (saffron) and its constituents on nervous system: A review: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4599112/

(4) Saffron (Crocus sativus L.) and major depressive disorder: a meta-analysis of randomized clinical trials: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24299602

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Anna J

    Åh, så gott! Älskar saffran och dessa bollar ser ju gudomliga ut!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! Visst är saffran fantastiskt gott. 🙂

  2. Karin

    Ser ljuvliga ut! 🙂

    Svara
  3. Marina

    Måste ja testa, älskar saffran! Och så stark och fin färg dom fick.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det gott! Genom att lösa upp saffran i varm vätska först blir färgen och smaken mycket starkare. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close