Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore –

Supergoda saffransbollar som är veganska, glutenfria och utan vitt socker. Dessa kanariegula små godbitar är verkligen en fröjd för smaklökarna. Dessutom bidrar saffran med mycket mer än bara en fantastisk smak. Kryddan tillskrivs nämligen hälsofrämjande egenskaper som att höja humöret och välbefinnandet.

Raw saffransbollar recept

Detta behöver du (ca 10 st):

Så här gör du:

  1. Börja med att mortla saffran tillsammans med en nypa havssalt för att verkligen få fram smaken. Tillsätt sedan 3 msk kokhett vatten och låt saffransvattnet stå tills det kommit ner i rumstemperatur.
  2. Mixa cashewnötterna, dadlarna och mandelmjölet med hjälp av en matberedare eller hackare tills allt blivit väl finfördelat.
  3. Tillsätt saffransvattnet och citronsaft och mixa lite till. Rör till sist ner kokosflingorna och bland om med en sked. Degen ska var rätt så kladdig annars blir bollarna torra.
  4. Forma bollar av degen och rulla dom i kokosflingor.
  5. Dom blir godast om dom får stå till sig i kylen en tag innan dom avnjuts.

Kort om saffran

Saffran är verkligen en lyxkrydda som är högt uppskattad genom sin vackra färg och goda smak. I Sverige har det kommit att bli en traditionell julkrydda. Det är antagligen inte heller en slump att vi i vårt mörka och kyliga vinterklimat använder den som flitigast just då. Saffran kan nämligen öka välbefinnandet och humöret eftersom den har förmågan att höja nivåerna av signalsubstansen serotonin i hjärnan (1). Saffran innehåller en mängd aktiva ämnen, bland annat crocin som är det ämne forskare sett skydda våra hjärnceller och nervsystem (2). Studier med 30 mg (0,03 g) saffran per dag har visat påtagliga humörshöjande effekter (3). Det är alltså inga stora mängder som behövs enligt dessa studier för att boosta välbefinnandet. Den stämningshöjande kryddan kan därmed göra gott under den mörka årstiden då många har en tendens att känna sig lite nedstämda. Saffran har genom tiderna även använts som ett afrodisiaka, vid matsmältningsproblem och olika typer av värk.

 

Källor och Referenser:

(1) Saffron (Crocus sativus L.): As an Antidepressant. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6266642/

(2) The effects of Crocus sativus (saffron) and its constituents on nervous system: A review: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4599112/

(3) Saffron (Crocus sativus L.) and major depressive disorder: a meta-analysis of randomized clinical trials: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24299602 

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Anna J

    Åh, så gott! Älskar saffran och dessa bollar ser ju gudomliga ut!

    Svara
  2. Karin

    Ser ljuvliga ut! 🙂

    Svara
  3. Marina

    Måste ja testa, älskar saffran! Och så stark och fin färg dom fick.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det gott! Genom att lösa upp saffran i varm vätska först blir färgen och smaken mycket starkare. 🙂

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close