Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Pepparkaksrutor med chokladkross

av | dec 18, 2017 | Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Eftersom härliga smaker av kanel, ingefära, kardemumma och kryddnejlika hör julen till, så tänkte jag bjuda på ett recept på ljuvligt goda pepparkaksrutor med chokladkross. Glutenfria, mjölkfria och utan vitt socker så klart.

Pepparkaksrutor med chokladkross

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Börja med att sätta ugnen på 180 grader.
  2. Smörj en ugnsfast form i storlek ca 24 cm i diameter med lite kokosolja.
  3. Vispa ägg och kokossocker poröst.
  4. Blanda ihop jordnötssmör, äppelmos, vatten och kokosolja i en skål.
  5. Ta en ny skål och blanda alla torra ingredienser – vaniljpulver, bakpulver, ingefära, kanel, kryddnejlika, kardemumma, havssalt och mandelmjöl.
  6. Blanda växelvis ner de torra ingredienserna med de våta ingredienserna i äggsmeten.
  7. Hacka chokladen i små bitar och rör ner 2/3 delar i smeten.
  8. Häll smeten i den smorda formen och strö över resten av chokladen.
  9. Grädda i ca 15 minuter i mitten av ugnen.
  10. Låt kakan svalna i 30 minuter innan du skär upp den i rutor.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Mia

    Så gott! Tack för receptet 🙂

    Svara
  2. Ann-Marie

    Jag gjorde dessa häromveckan, blev riktigt goda. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Vad roligt! Härligt att dom smakade bra. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close