Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Härliga smaker av kanel, ingefära, kryddnejlika och kardemumma hör julen till, så därför tänkte jag bjuda på ett recept för pepparkakskryddad chiapudding. Passar lika bra som frukost som mellanmål.

Mitt i julstöket så kan det vara skönt att göra det lite lätt för sig, så här följer ett enkelt recept som kräver minimalt med tid. Ett par minuter för tillredning och ett par timmar i kylen är allt som behövs. Sen är det bara att njuta av din chiapudding med härliga julsmaker.

Ingredienser: (1 portion):

Så här gör du:

  1. Blanda ihop alla ingredienser väl och häll upp i en liten skål.
  2. Sätt in i kylen och låt svälla i ett par timmar eller över natten.
  3. Toppa med frysta lingon och kokosgrädde.

Gör din egen pepparkakskrydda:

Om du vet med dig att det kommer att gå åt en hel del pepparkakskrydda under julen, så är det lika bra att blanda en större mängd på en gång. Förutom att använda kryddblandningen för bakning, är det även riktigt gott att strö över gröten, yoghurten, tillsätta i teet eller kaffet. Du vill också använda ceylonkanel inte kassiakanel (kökskanel), eftersom den sistnämnda innehåller höga halter kumarin som kan vara skadligt för hälsan i större mängd. Mer om det kan du läsa i ett föregående inlägg “Därför vill du välja rätt sorts kanel

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close