Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Quinoa är ett näringsrikt och proteinrikt frö som är en stapelvara i det Sydamerikanska köket. I det här receptet serveras den med några höstfavoriter – rostad pumpa och grönkål.

Quinoa med rostad pumpa och grönkål

Detta behöver du:

Dressing:

Topping: Groddar

Gör så här:

  1. Skölj quinoan noga i kallt vatten.
  2. Mät upp 8 dl vatten i en kastrull, tillsätt buljongen och låt koka upp.
  3. När vattnet kokar häller du i quinoan, dra ner värmen och låter den sjuda i ca 15 minuter tills vattnet har kokat bort. Stäng sedan av värmen och låt den stå kvar på eftervärmen.
  4. Sätt ugnen på 200 grader.
  5. Tvätta pumpan, dela den på längden och kärna ur. Skär pumpan i ca 1 cm tjocka skivor och dela i bitar. Lägg pumpan på en plåt täckt med bakplåtspapper. Ringla över lite olja, örtsalt och peppar och rör runt så att oljan och kryddorna fördelas på alla bitar.
  6. Ställ in pumpan i mitten av ugnen i ca 15 minuter, eller tills den är mjuk och börjar få färg.
  7. Under tiden som pumpan är i ugnen så sköljer du grönkålen, tar bort den tjocka stammen och strimlar kålbladen.
  8. Koka upp vatten i en kastrull och lägg i grönkålen i ett par minuter så den får mjukna. Häll sedan över den i ett durkslag så att vattnet får rinna av.
  9. Ta ut pumpan ur ugnen, lägg på grönkålen och strö över pumpakärnor. Ta en sked och rör om. Ställ tillbaka in i ugnen i ytterligare ca 5 minuter.
  10. Blanda ihop dressingen i en skål genom att ta två delar olja till en del vinäger. Pressa i vitlök, tillsätt örtsalt, peppar och lite dijonsenap. Smaka av och hitta den balans som passar din smaklökar.
  11. Servera quinoan med den rostade pumpan, grönkålen och ringla över dressing. Toppa gärna med lite groddar.

 

Relaterade inlägg:

Spara

Spara

Spara

2 Kommentarer

  1. Kerstin

    Låter riktigt gott! Mums 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close