Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Quinoa med rostad pumpa och grönkål

av | nov 16, 2017 | Hälsa, Kost & Näring, Lunch - Middag, Recept - Vegetariskt & glutenfritt | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Quinoa är ett näringsrikt och proteinrikt frö som är en stapelvara i det Sydamerikanska köket. I det här receptet serveras den med några höstfavoriter – rostad pumpa och grönkål.

Quinoa med rostad pumpa och grönkål

Ingredienser (4-6 portioner):

Dressing:

Topping: Groddar och/eller färska örter

Gör så här:

  1. Skölj grönkålen, ta bort den tjocka stammen och strimlar kålbladen.
  2. Koka upp vatten i en kastrull och lägg i grönkålen i ett par minuter så den får mjukna. Häll sedan över den i ett durkslag så att vattnet får rinna av och ställ åt sidan så länge.
  3. Sätt ugnen på 200 °C.
  4. Tvätta pumpan, dela den på längden och kärna ur. Skär pumpan i cirka 1 cm tjocka skivor och dela i bitar. Lägg pumpan på en plåt täckt med bakplåtspapper. Ringla över lite olja, örtsalt och peppar. Rör runt så att oljan och kryddorna fördelas på alla bitar.
  5. Ställ in pumpan i mitten av ugnen i cirka 15 minuter, eller tills den är mjuk.
  6. Ta ut pumpan ur ugnen, lägg på grönkålen, strö över pumpakärnorna, rör om väl och ställ tillbaka i ugnen i cirka 5 minuter.
  7. Medan pumpan rostas i ugnen så gör du quinoan.
  8. Skölj quinoan noga i kallt vatten och låt rinna av.
  9. Mät upp 8 dl vatten i en kastrull, tillsätt buljongen och låt koka upp.
  10. När vattnet kokar häller du i quinoan, dra ner värmen och låter den sjuda i 15 minuter tills vattnet har kokat bort. 
  11. Blanda ihop dressingen: Mät upp olja och och äppelcidervinäger i en skål. Tillsätt dijonsenap och pressa i vitlök. Smaka av med salt och peppar.
  12. Servera quinoan med den rostade pumpan och grönkålen. Ringla över dressing och toppa gärna med lite groddar och/eller färska örter.

 

Relaterade inlägg:

Spara

Spara

Spara

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Kerstin

    Låter riktigt gott! Mums 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close