Quinoa – både gott och nyttigt

av | okt 19, 2017 | Blogg, Glutenfritt, Hälsokost, Kost, Livsmedel, Nötter-Frön, Vegansk / Vegetarisk kost | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Quinoa har kommit att bli ett populärt livsmedel i många hushåll. Med sitt höga proteininnehåll, låga GI-värde, sunda fettsyraprofil, rika fiberinnehåll och imponerande näringsvärde har det lilla fröet kommit att bli en riktig tungviktare inom hälsovärlden. Dessutom bjuder den angenäma smaken och krispiga konsistens på en fröjd för smaklökarna.

Quinoa - både gott och nyttigt

Quinoas ursprung

Quinoa som tillhör amarantsläktet, är en ört som växer vilt på höga höjder i bergskedjan Anderna i Sydamerika, framför allt i Bolivia och Peru. Klimatet i Anderna är torrt och kallt, vilket är perfekt för quinoa. Där har den odlats i mer än 7 000 år och inkaindianerna kallar det för sin heliga gröda. Det finns närmare 120 olika arter och en rad olika färger, där de vanligaste sorterna är vit, röd och svart, men det finns även en blå variant. Det är främst de näringsrika fröna som man använder som livsmedel, men även bladen går att äta och har en smak som påminner om spenat.

Näringsinnehållet i quinoa

Quinoa har ett relativt högt proteininnehåll (ca 14 %) som inkluderar alla essentiella aminosyror, vilket gör det till ett fullvärdigt protein. Det ha ett lågt GI-värde på cirka 34, rikt på fiber och innehåller en lång rad vitaminer och mineraler. Fettsyrorna i quinoa består främst utav omättade sådana. Zink, folat, järn och fosfor är exempel på näringsämnen som du hittar i hög koncentration i quinoa. Fröet är naturligt glutenfritt och väldigt lättsmält för magen. Det är ett livsmedel med hög biotillgänglighet, vilket innebär att kroppen kan ta upp en stor del av näringen.

Näringsvärdet i de olika quinoasorterna är i princip samma, det finns små skillnader, men som är mer eller mindre obetydliga. Idag är quinoa populärt i många kök. Det har nämligen inte bara ett högt näringsvärde, utan det är även ett riktigt gott och allsidigt livsmedel som är enkelt att tillaga.

Att tillaga quinoa

  • Börja med att skölja fröna noga under kallt rinnande vatten. Det gör man för att bli av med bitterämnen (saponiner) som finns i skalet.
  • Mät upp vatten i en kastrull och koka upp under lock. Du ska ha dubbelt så mycket vatten som quinoa (t.ex. 4 dl vatten till 2 dl quinoa). Tillsätt gärna lite buljong till vattnet för att förhöja smaken.
  • När vattnet kokar tillsätter du quinoan, rör om och låt koka under lock på medelvärme i cirka 15 minuter.
  • När quinoan är klar saltar du och smakar av. Den kan serveras varm istället för t.ex. ris eller häll den i ett durkslag och skölj med kallt vatten om du önskar använda den kall.

1 dl torkad quinoa ger ca 3 dl kokt. Quinoa kan användas precis som ris eller couscous i alla sorters rätter. Det är även riktigt gott att tillsätta i soppor, sallader, vegetariska biffar och bröd. Det finns även quinoaflingor och quinoamjöl som man kan använda i bakning. Quinoa är som sagt riktigt mångsidigt och har en rad olika användningsområden.

 

Återförsäljare av olika sorters quinoa hittar du här

 

Relaterade inlägg:

2 Kommentarer

  1. Eva

    Quinoa är så gott och äter det ofta.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Håller med dig om att det är riktigt gott. 🙂

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close