Så poppar du quinoa till quinoapuffar

av | nov 6, 2017 | Blogg, Ekologiskt, Glutenfritt, Kost, Livsmedel, Nötter-Frön, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 10 Kommentarer

Quinoa är små, nyttiga frön som innehåller generöst med näring. Genom att poppa quinoa så får man små quinoapuffar som påminner om rispuffar i konsistensen. Quinoapuffarna kan man t.ex använda som topping på salladen, yoghurten, gröten eller använda i bakning.

Quinoapuffar - poppa quinoa
Quinoa har ett lågt GI-Värde, en sund fettsyraprofil och ett rikt innehåll av protein och fibrer. Fröna innehåller även generöst med vitaminer, mineraler och spårämnen. Quinoa har en angenäm smak, vilket gör den mycket användbar som livsmedel.

Så här poppar du quinoapuffar:

  1. Börja med att skölja fröna noga under kallt rinnande vatten. Det gör man för att bli av med bitterämnen (saponiner) som finns i skalet.
  2. Strö ut quinoan på ett bakplåtspapper och låt torka i ugnen på 50 grader. När dom är torra så tar du ut dom ur ugnen och de är nu redo att poppas.
  3. förvärm en kastrull på medelhög värme. Du kan prova om det är varmt nog genom att ta en droppe vatten och se om det börjar fräsa.
  4. När kastrullen är uppvärmd är det dags att börja poppa quinoan. Man poppar i en torr kastrull, så du tillsätter alltså ingen olja. Arbeta i små satser, ca 2 msk åt gången beroende på hur stor kastrull du har, men ta inte mer än att botten täcks. Sätt på locket och skaka kastrullen fram och tillbaka på plattan. Quinoan kommer att börja poppa nästintill direkt och efter ca 10 till 20 sekunder är dom färdigpoppade.
  5. Häll över den poppade quinoan i en skål och upprepa processen tills du poppat så mycket som du vill ha.
  6. Quinoapuffarna kan du blanda ner i din granola eller müsli, eller använda som topping på gröten eller yoghurten. Man kan även strö dem över salladen och använda i smoothies. De är även fantastiska för att använda till bakning och desserter. Quinoapuffar finns även att köpa färdiga för den som föredrar det.

Återförsäljare av quinoa och quinoapuffar hittar du här

Relaterade inlägg:

 

10 Kommentarer

  1. Anja

    Ska absolut testa.Tack för tipset! 🙂

    Svara
  2. Laila

    Verkar ju gott, ska provas i helgen.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tycker jag att du ska göra. Det går enkelt och snabbt.

      Svara
  3. Anna J

    Provade att poppa quinoa igår, blev superbra! 🙂 Tack för tipset.

    Svara
  4. Elin

    Har testat men lyckad inte. Blir bara bränt. Tycker jag testat och justerat.
    Har ni lock på grytan?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja lock på kastrullen och skaka kastrullen fram och tillbaka på plattan. Prova att sänka värmen något. Kanske din platta är för varm?

      Svara
  5. IdaHallin

    Vad ska man använda för quinoa? Vi har blandad quinoa hemma, vit, röd och svart. Känns inte som att det funkar

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close