Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Att baka raw är riktigt fräscht och gott. Det är även roligt att göra, oftast lätt att svänga ihop och svårt att misslyckas. Raw innebär att man använder sig av näringstäta och hälsosamma livsmedel där inget värms upp över 42 grader så att näringen bibehålls. Här följer ett recept på riktigt goda blåbärsrutor.

RAW blåbärsrutor recept

Botten:

Topping:

Så här gör du:

  1. Börja med att göra bottnen. Mixa mandelmjöl, dadlar, kardemumma och kallpressad kokosolja med hjälp av en matberedare/hackare. Du vill mixa tills du fått en riktigt smidig deg som håller ihop.
  2. Kavla ut degen på ett bakplåtspapper till en fyrkant, knappt 1 cm tjock.
  3. Ställ in bottnen i kylskåpet och fortsätt med toppingen.
  4. Mät upp blåbär, vatten, sötning, vaniljpulver och mixa slätt. tillsätt chiafröna, rör om ordentligt och ställ in i kylskåpet så att chiafröna får tid att svälla under ett par timmar. Blåbärstoppingen ska få en konsistens som en fast sylt. Det kan variera lite hur mycket chiafröna sväller, så om den kännas för lös så tillsätter du lite mer chiafrön och låter den stå ett tag till.
  5. Ta ut bottnen från kylskåpet och bre på blåbärstoppingen i ett jämnt lager och avsluta med att strö över lite hackade nötter.
  6. Skär upp i rutor innan servering.

 

Relaterade inlägg:

6 Kommentarer

  1. Amanda H

    Ser jättegoda ut! 🙂

    Svara
  2. Sandra

    Åh, så gott! Dom ska jag göra <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Vad roligt!Låt mig gärna veta vad du tyckte. 🙂

      Svara
  3. A.W

    Precis i min smak! Läser ingredienserna och vet att det kommer att smaka fantastiskt. <3

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close