Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Raw carobrutor (vegan & glutenfria)

av | okt 27, 2021 | Hälsa, Kost & Näring, Recept - Vegetariskt & glutenfritt | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Här är ett recept på riktigt goda raw carobrutor som går snabbt och enkelt att slänga ihop. Små veganska munsbitar som är fria från gluten och vitt socker.

Raw carobrutor (vegan & glutenfria)

Tips innan du börjar!

Det är alltid bra att blötlägga råa nötter innan man använder dom. Det gör ingen skillnad för själva konsistensen eller smakresultatet av bakverket, men det underlättar för matsmältningen och näringsupptaget. Du kan läsa mer om antinutrienter längre ner i texten efter receptet. Dadlarna blötlägger man med fördel för att mjuka upp dom.

Så blötlägger du nötterna:

  1. Skölj nötterna noggrant och lägg dom i en skål eller glasburk.
  2. Häll på med rumstempererat vatten så de täcks helt och tillsätt cirka 1 msk havssalt per liter vatten.
  3. Täck skålen eller burken med en kökshandduk (det ska inte vara lufttätt).
  4. Låt dom sedan stå i rumstemperatur, men inte i direkt solljus. Rekommenderade blötläggningstider för mandlar är 10-12 timmar och för hasselnötter 6-7 timmar.
  5. Efter det att dom stått sin tid så häller du över dom i en sil och sköljer dom noga under rinnande vatten. Därefter är de redo att användas.

Ingredienser ( cirka 9 st carobrutor ):

Botten:

Topping:

Redskap:

  • Mixer eller hackare
  • Visp
  • Bakplåtspapper
  • Kniv

Gör så här:

  1. Börja med att göra botten. Mät upp samtliga ingredienser och mixa tills du fått en deg som håller ihop bra.
  2. Lägg degen på en bit bakplåtspapper och kavla ut till en fyrkant, cirka 1 cm tjock. Ställ in botten i kylskåpet medan du fortsätter med toppingen.
  3. Vispa upp kokosgrädden fluffig och tillsätt carobpulvret och vaniljpulvret. Ta ut botten från kylskåpet och bred ut toppingen i ett jämnt lager.
  4. Ställ in kakan i kylskåpet och låt den stå i alla fall 4-5 timmar så den hinner sätta sig.
  5. Ta ut precis innan servering och skär kakan i rutor. Carobrutorna håller sig i kylen i 4-5 dagar och går även bra att frysa.

Antinutrienter i nötter och fröer

Råa nötter och fröer innehåller rikligt med antinutrienter så som fytinsyra och lektiner. Dessa ämnen fungerar som växternas försvarsämnen mot skadeangrepp. Det hindrar dom även från att börja gro för tidigt. Det är helt enkelt ämnen som hjälper växten att överleva.

När man äter livsmedel med höga nivåer av antinutrienter kan de ställa till med problem i matsmältningssystemet och försvåra näringsupptaget. Anledningen är många av dessa antinutrienter inte kan brytas ner i mag-tarmkanalen. Istället binder de sig till tarmceller där de kan hämma upptaget av olika näringsämnen. De kan försvåra upptaget av protein och binda till sig olika mineraler som magnesium, koppar, kalcium, zink och järn, så att de inte kan tas upp av kroppen lika lätt. De kan även ha en negativ inverkan på tarmfloran om man äter mycket av dom.

När man äter livsmedel med höga nivåer av antinutrienter vill man alltså helst bryta ner dessa först. Blötläggning och upphettning är två sätt att göra det på. Du kan läsa mer om antinutrienter och blötläggningstider i inlägget “Därför bör du blötlägga nötter och fröer“.

Vad är carob?

Carob eller Johannesbröd som den även kallas är en baljväxt som torkas och mals till carobpulver. Den har inte bara en god smak utan bidrar även med generöst med näring. Carob används ofta som ersättning till kakao, eftersom dom på många sätt påminner om varandra. Smaken av carob är dock mer kolaliknande och lite sötare. Det är även gott att använda carob och kakao tillsammans. Mer ingående om carob kan du läsa i ett föregående inlägg” Vad är carob och hur används den?“.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Mia

    Så gott! Älskar carob <3 Ska spara receptet.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det gott med carob! Roligt att du vill spara receptet. 🙂

  2. Lana

    Ser ljuvliga ut! 🙂 Måste jag testa att göra

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så roligt att du vill testa att göra dom. 🙂

  3. Anja W

    Mums, så goda dom ser ut. 🙂

    Svara
  4. Emma O

    Så spännande med carob. Har aldrig smakat det, men ska absolut testa.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, testa. Används den rätt så är det jättegott. 🙂

  5. L.H

    Tack för receptet

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Roligt att du uppskattar det. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close