Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Att göra egen kombucha – steg för steg

av | jul 1, 2019 | Blogg, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Mage - Tarm, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore –

Kombucha är en frisk, syrlig och lätt kolsyrad fermenterad hälsodryck rik på vitaminer, mineraler, aminosyror, organiska syror och mjölksyrabakterier. Under tusentals år har den druckits i främst Ryssland, Kina och Japan. På senare år har drycken även kommit att bli riktigt populär i väst tack vare dess goda smak och hälsofrämjande egenskaper. Här följer steg för steg hur du gör din egen kombucha.

Att göra egen kombucha - steg för steg

Vad är kombucha?

För att göra kombucha låter man te och socker fermenteras med hjälp av jästsvampen scoby (Symbiothic Colony Of Bacteria and Yeast) även kallad tesvamp eller volgasvamp. Man kan antingen odla fram sin egen jästsvamp eller inhandla färdig scopy med startvätska som finns att köpa här. Under processen äter jästsvampen upp sockret och bildar nyttiga mjölksyrabakterier, enzymer, organiska syror och andra viktiga näringsämnen. Det gör kombucha till en fantastisk dryck för att stödja bakteriefloran och skapa balans i mag-tarmsystemet. Den lätt kolsyrade drycken är dessutom väldigt god. Mer om Kombuchas hälsofördelar och bakgrundshistoria kan du läsa om i ett föregående inlägg som du hittar här.

Detta behöver du:

  • Scoby med startvätska (cirka 2 dl startvätska, vilket är den vätska scobyn ligger i)
  • 2 liter vatten
  • 1 dl ekologiskt socker (själv använder jag kokossocker)
  • 4 tepåsar med ekologiskt svart eller grönt te utan smak (jag kan rekommendera Kung Markatta Grönt te original)
  • Eventuellt något att smaksätta kombuchan med som t.ex apelsin, citron, lime, bär, mynta, ingefära eller något annat som faller dig i smaken (men först efter 7-14 dagar).

Redskap:

  • Köksutrustning: kastrull, sil, tratt, sked, slev och kniv.
  • En stor glasburk 2,5 – 3 liter, en bit linnetyg och ett gummiband.
  • Glasflaskor (att hälla upp kombuchan i när den väl är klar).

Förberedelser:

  • Ta fram Scobyn ur kylskåpet någon timme innan bryggningen påbörjas.
  • Lägg fram ingredienser och utrustning.
  • Diska alla redskap, burkar och flaskor noga och häll kokande vatten över för att eliminera oönskade bakterier. Hygien är otroligt viktigt när man mjölksyrar och fermenterar mat.

Så här gör du:

  1. Koka upp 2 liter vatten, tillsätt 1 dl socker och 4 tepåsar. Låt det söta teet dra och svalna. När teet kommit ner till rumstemperatur tar du ut tepåsarna.
  2. Lägg din scoby i en stor glasburk med den startvätska som den levereras med (ca 2 dl). Har du odlat fram din egen scoby så tar du av den vätska som bildades under framodlingen. Häll därefter i det avsvalnande teet.
  3. Spänn fast linnetyget över burken med hjälp av ett gummiband. Det är viktigt att det fortfarande kommer in syre så du ska inte använda ett lock.
  4. Låt glasburken stå orörd i rumstemperatur, helst runt 23°C och gärna mörkt i 7–14 dagar. Starkt och direkt solljus är inte bra för processen.
  5. Från dag 7 kan du börja provsmaka. Smaka av genom att stoppa ner ett sugrör under svampen och fånga upp lite av vätskan. Fortsätt att smaka av var och varannan dag tills du är nöjd. Smaken på kombuchan förändras under jäsprocessen från söt till mer syrlig ju längre den får stå.
  6. När du är nöjd med smaken tar du upp både “mamman” och den nya scobyn som nu bildats på toppen. Lägg dessa med 2 dl av kombuchan i två separata glasburkar som du sedan kan använda för att göra ny kombucha. Vill du inte göra en ny sats direkt, men hålla svampen levande så kan du låta den stå svalt i upp till 6 veckor.
  7. Om du ska smaksätta din kombucha så vill du göra det nu. Tillsätt exempelvis färskpressad apelsin, citron, lime, jordgubbar, äpple, ingefära, eller något annat som faller dig i smaken. Sila bort eventuella kärnor och fibrer. Fem delar kombucha till en del juice brukar ge en bra balans, men prova dig fram till vad du tycker smakar bra.
  8. Häll upp kombuchan i väl rengjorda glasflaskor med lufttätt lock och låt stå för efterfermentering i 3 till 5 dagar.
  9. Om du bryter processen medan den ännu är lite söt så kommer det att bildas mer kolsyra när den står och efterfermenteras. När flaskorna är lufttäta avstannar bakterieaktiviteten, men jästen fortsätter att jobba vilket gör kombuchan kolsyrad.
  10. Nu är kombuchan färdig att drickas. Tänk på att öppna flaskan försiktigt eftersom det bildats ett tryck i flaskan under efterfermenteringen. Den håller sig sedan bra i kylen i flera månader.

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Kattis

    Kombucha är så gott! Jag har tagit en paus i min tillverkning nu under sommaren, men sen sätter jag igång igen. 🙂

    Svara
  2. Alexandra

    Älskar kombucha! <3

    Svara
  3. Malin

    Visste inte att man kunde köpa färdig scoby! Så bra. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det bra att man kan köpa färdig så slipper man processen av att odla egen. 🙂

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close