Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Shiratakinudlar – Nästan utan kolhydrater och kalorier

av | feb 26, 2012 | Blogg, Kost & Näring | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Shirataki är en typ av traditionella japanska nudlar som är gjorda av konjakrot och vatten. Det gör dom glutenfria och i stort sett fria från kolhydrater och kalorier, endast 5 kcal/100g. Perfekt ersättning för t.ex ris, pasta och nudlar för den som vill hålla nere sitt kolhydratintag eller som tänker på vikten.

Shiratakinudlar - Nästan utan kolhydrater och kalorier

Vad är Shiratakinudlar?

Konjakrot är en örtliknande växt från Asien och av konjakplantans rot tillverkas mjölet som man sedan använder för att göra shiratakinudlar. Konjakroten är rik på kostfibrer som ger en långvarig och behaglig mättnadskänsla. Tack vare det låga innehåll av kalorier och den mättnadskänsla som man får av nudlarna så är det ett bra alternativ för den som försöker gå ner i vikt, äter LCHF eller av annan anledning vill hålla nere sitt kolhydratintaget. Nudlarna är neutrala i smaken, dom går snabbt att tillaga och absorberar såser och kryddor bra, vilket göra att de är lätta att kombinera i olika maträtter.

Fördelar med Shiratakinudlar:

  • Innehåller varken fett, socker eller stärkelse.
  • Helt fria ifrån gluten, laktos, ägg och soja.
  • Lågt GI-värde.
  • Ett bra alternativ för diabetiker eller för den som följer en lågkolhydratkost som t.ex LCHF.
  • Det höga fiberinnehållet stödjer tarmens funktion.

Tillaga shiratakinudlar

Häll av vätskan i påsen och skölj nudlarna i kallt vatten. Häll därefter på kokande vatten och låt dra några minuter. Häll av vattnet och tillsätt i t.ex wok, soppa, eller kombinera med pastasås. Shirataki finns i olika former så som nudlar, fettucicni och pearls (ris).

 

Återförsäljare av shiratakinudlar hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Broderick Calpe på Facebook

    Bra tips 🙂

    Svara
  2. Mikaela Bjerring på Facebook

    Smakar som sagt inte mycket på egen hand, men om man kryddar upp dom i en wok eller med en pastasås så blir det riktigt gott 🙂

    Svara
  3. Broderick Calpe på Facebook

    Jag letade faktiskt efter dem idag när jag handlade. Hittade tyvärr inga. Ska kolla på länken.
    Idag är det vilodag. Imorgon blir det träning igen 🙂

    Svara
  4. Öivind Olsson

    Dom är helt perfekta ,lättlagade och mättande

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close