Shiratakinudlar – nästan utan kolhydrater och kalorier

by Mikaela Bjerring on 26 februari, 2012 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, GI-Kost, Glutenfritt, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Kosttillskott, LCHF, Livsmedel, Superfoods, Vegansk kost, Viktkontroll

Shirataki är en typ av traditionella japanska nudlar som är gjorda av konjakrot och vatten. Det gör dom glutenfria och i stort sett fria från kolhydrater och kalorier, endast 5 kcal/100g. Perfekt ersättning för t.ex ris, pasta och nudlar för den som vill hålla nere sitt kolhydratintag eller som tänker på vikten.

Shirataki nudlar, nästan utan kolhydrater och kalorier

Vad är Shiratakinudlar?

Konjakrot är en örtliknande växt från Asien och av konjakplantans rot tillverkas mjölet som man sedan använder för att göra shiratakinudlar. Konjakroten är rik på kostfibrer som ger en långvarig och behaglig mättnadskänsla. Tack vare det låga innehåll av kalorier och den mättnadskänsla som man får av nudlarna så är det ett bra alternativ för den som försöker gå ner i vikt, äter LCHF eller av annan anledning vill hålla nere sitt kolhydratintaget. Nudlarna är neutrala i smaken, dom går snabbt att tillaga och absorberar såser och kryddor bra, vilket göra att de är lätta att kombinera i olika maträtter.

Fördelar med Shiratakinudlar:

  • Innehåller varken fett, socker eller stärkelse.
  • Helt fria ifrån gluten, laktos, ägg och soja.
  • Lågt GI-värde.
  • Ett bra alternativ för diabetiker eller för den som följer en lågkolhydratkost som t.ex LCHF.
  • Det höga fiberinnehållet stödjer tarmens funktion.

Tillagning

Häll av vätskan i påsen och skölj nudlarna i kallt vatten. Häll därefter på kokande vatten och låt dra några minuter. Häll av vattnet och tillsätt i t.ex wok, soppa, eller kombinera med pastasås. Shirataki finns i olika former så som nudlar, fettucicni och pearls (ris).

Återförsäljare av shiratakinudlar hittar du här

Relaterade inlägg:

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Broderick Calpe på Facebook februari 26, 2012 kl. 15:24

Bra tips 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring på Facebook februari 26, 2012 kl. 20:19

Smakar som sagt inte mycket på egen hand, men om man kryddar upp dom i en wok eller med en pastasås så blir det riktigt gott 🙂

Svara

3 Broderick Calpe på Facebook februari 26, 2012 kl. 20:40

Jag letade faktiskt efter dem idag när jag handlade. Hittade tyvärr inga. Ska kolla på länken.
Idag är det vilodag. Imorgon blir det träning igen 🙂

Svara

4 Öivind Olsson maj 14, 2012 kl. 21:20

Dom är helt perfekta ,lättlagade och mättande

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: