Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

Spirulina-smoothie med smak av blåbär

av | apr 26, 2017 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Algen spirulina innehåller massor med nyttigheter, och det finns många fördelar med att inkludera den i sin kost. Här följer ett recept på en välsmakande spirulina-smoothie med en frisk smak av blåbär.

Spirulina-smoothie med smak av blåbär

Superalgen spirulina

Att spirulina fått smeknamnen ”havets naturliga penicillin” och ”den gröna mirakelalgen” säger nog rätt så mycket om dess unika näringsinnehåll. Inte minst är spirulina rikt på enzymer, klorofyll, essentiella fettsyror, vitaminer, mineraler, spårämnen och aminosyror. Faktum är att näringssammansättningen i spirulina kan ge dig massor med hälsofördelar. Mer om algens hälsofrämjande egenskaper kan du läsa om här.

Eftersom spirulina har en väldigt speciell smak, så kan man med fördel blanda den med ingredienser som gör smaken lite mindre påtaglig. Här följer ett recept på en näringsrik och välsmakande spirulina-smoothie.

Detta behöver du:

  • 2 dl frysta blåbär
  • 1 dl vatten
  • 1 st banan
  • Saften från två apelsiner
  • 2 tsk spirulinapulver

Så här gör du:

Blanda ihop alla ingredienser i en mixer eller med hjälp av en stavmixer. Tillsätt gärna lite is och avnjut direkt. Spirulina finns även i tablettform för den som föredrar att få i sig nyttigheterna på det sättet.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Anna

    Spirulina ska inhandlas!

    Svara
  2. Malin

    Såg ju god ut 🙂 Mycket nyttigt i med 🙂

    Svara
  3. Fredrik

    Äter spirulina och chlorella varje dag. Verklig supermat!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, det gör mycket gott i kroppen 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close