Andningens betydelse för hälsan

by Mikaela Bjerring on 3 februari, 2015 · 4 comments

in Andningen - Luftvägarna, Blogg, Hälsa, Hjärnan - Minnet, Livsstil, Livsstilsförändringar, Mindfulness, Stress

Andningen tar vi med oss vart vi än går och vad vi än gör. Det är en konstant del av vårt liv från det att vi föds och tar vårt första andetag, till dess att vi fyller lungorna en sista gång för att lämna denna värld. Att andas är en medfödd reflex och sker per automatik, men att andas rätt är något vi måste lära oss. Inget syre inget liv, utan tillräckligt med syre ingen hälsa.

Andningens betydelse för hälsan

Medveten andning

Dåliga andningsvanor är inget ovanligt. De flesta av oss andas för ytligt och för snabbt, vi håller andan när vi koncentrerar oss och vi har öppen mun när vi blir andfådda etc. Genom medveten andning så kan du göra mycket gott för din kropp och hälsa. Bra andningsvanor innebär att vi andas in och ut genom näsan, djupa andetag som får magen att höjas och sänkas. Andetaget är rytmiskt, tyst, avspänt och långsamt. Det låter kanske inte så komplicerat och nej det är det inte heller, men det gäller att få in vanan och tillämpa den på alla de 1000-tals andetag som vi tar varje dag, livet ut.

Hur vår andning påverkar vår hälsa

Vår andning och att kroppen får tillräckligt med syre har en stor betydelse för vår hälsa. När vi andas effektivt ökar cellernas energi och minskar stress eftersom andningscentret i hjärnan aktiveras och därmed hämmar hjärnans stresscentrum. Dålig andning hämmar hjärnans förmåga att bearbeta inkommande information och vi får svårt att koncentrera oss och minnas saker. Bra andning balanserar nervsystemet vilket innebär att sömnen förbättras, vi känner oss lugnare och mer i balans.

Rätt andning förbättrar även hälsan i mage- och tarmsystem tack vare den stimulans som diafragma-andningen innebär. Effektiv andning stödjer immunsystemet eftersom det balanserar lymfsystemet. Betydelsen av att kroppen får tillräckligt med syre kan göras oändligt lång då tillräckligt med syre spelar en vital roll för alla kroppens system, organ och funktioner.

Relaterade inlägg:

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Sia februari 13, 2015 kl. 11:30

Intressant! Jag ska börja tänka på min andning, jag tror att jag är en av dem som andas för ytligt 🙁

Svara

2 Mikaela Bjerring februari 14, 2015 kl. 17:50

Du har mycket att vinna på att lära dig andas rätt. 🙂

Svara

3 Sandra februari 15, 2015 kl. 15:22

Verkligen tänkvärt!

Svara

4 Mikaela Bjerring februari 16, 2015 kl. 13:11

Visst är det och det gör stor skillnad.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: