Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore – 

Bär- och fruktremmar är naturligt godis, utan tillsatt sötning där smaken av frukt och bär får tala för sig själv. De går att göra i en mängd olika smakkombinationer där egentligen bara din fantasi sätter gränserna. Här har jag gjort tre alternativ som du kan låta dig inspireras av.

Recept för bär- och fruktremmar

Banan/Jordgubb

  • 3 dl jordgubbar
  • 2 msk citronsaft
  • 1 banan

Mango/ananas

Banan/lakrits

Gör så här:

  1. Mixa samtliga ingredienser till en slät smet och häll ut på en plåt klädd med bakplåtspapper. Ett tips är att smörja in bakplåtspappret med lite kokosolja så att det går lätt att sära remmarna från pappret när dom är klara. Om du inte vill ha med fröna som finns i vissa bär så är det bara att passera bären genom en sil innan de blandas ihop med resten av ingredienserna, men själv tycker jag inte att det är nödvändigt.
  2. Bred ut smeten i ett jämt lager, ca 2 millimeter tjockt och torka i ugnen på 45 grader i 8 till 10 timmar. Vill man snabba upp processen så kan man torka på 100 grader i 2-3 timmar, men en del av näringsvärdet kommer då att gå förlorat.
  3. Öppna ugnen lite då och då för att släppa ut fukten. Remmarna är färdiga när frukt/bärsmeten inte längre är kladdig.
  4. Dra försiktigt av bakplåtspapperet och skär eller klipp remmar i en lagom storlek.
  5. Känns remmarna fortfarande något fuktiga så kan du lägga dom på ett galler och låta dom torka i rumstemperatur tills helt torra.
  6. Förvara i en lufttät burk (hållbarhet ca 2 veckor).

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

16 Kommentarer

  1. Maj-Britt Andersson

    Vill prova men kan man byta ut kokosoljan mot rapsolja

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close