Mindfulness meditation

by Mikaela Bjerring on 9 augusti, 2018 · 4 comments

in Blogg, Livsstil, Livsstilsförändringar, Meditation, Mental träning, Mindfulness, Personlig utveckling

Mindfulness meditation är ett effektivt sätt att hantera stress, känslor och tankar. Det bidrar till ett större lugn och tillfredsställelse genom att stilla sinnet och öka medvetenheten. Ett fantastiskt sätt att uppnå större välbefinnande i tillvaron.

Mindfulness meditation

Mindfulness meditation kan utföras på en mängd olika sätt, men målet är alltid detsamma, att stilla sinnet och uppnå full närvaro i nuet.

    1. Sittande mindfulness meditation börjar med att man sätter sig ner på marken/golvet eller en stol om man föredrar det. Ryggen ska hållas rak i en avslappnad position. Det är ok att ha ryggstöd om man vill. Vissa föredrar att meditera med stängda ögon och andra med öppna.
    2. Efter det att du satt dig i rätt position så börjar du med att scanna av. Sitter du bekvämt? Hur känns det i varje kroppsdel? Är det något ställe i kroppen där det finns någon speciell förnimmelse?
    3. Efter kroppsscanningen så övergår du till andningen, vilket är hjärtat av meditationen. Andas in och ut genom näsan, djupa andetag som får magen att höjas och sänkas. Andetaget ska vara rytmiskt, tyst, avspänt och långsamt. Hur känns varje andetag? Fokusera på hur det känns i näsborrarna under varje in- och utandning. Hur känns andningen i magen? Fokusera helt och hållet på andningen. Om andra tankar skulle dyka upp, vilket det antagligen kommer att göra, så försök att lägga dom åt sidan och återgå till att fokusera på andningen igen.

I början kan det vara bra att göra kortare meditationer för att vänja sig och hålla motivationen uppe. Några minuters meditation är bättre än ingen alls. I takt med att du blir mer van vid att meditera så kan du även öka längden på sessionerna. Avsätt några minuter efteråt att bara vara i lugnet innan du återgår till dagens aktiviteter.

Relaterade inlägg:

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Tina augusti 11, 2018 kl. 14:15

Fantastiskt för själen! <3

Svara

2 Mikaela Bjerring augusti 11, 2018 kl. 14:31

Det är det verkligen Tina!

Svara

3 Emma O augusti 15, 2018 kl. 15:44

Härliga tips! Tack!

Svara

4 Mikaela Bjerring augusti 15, 2018 kl. 15:47

Härligt att du uppskattar dom. 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: