Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Mindfulness meditation är ett effektivt sätt att hantera stress, känslor och tankar. Det bidrar till ett större lugn och tillfredsställelse genom att stilla sinnet och öka medvetenheten. Ett fantastiskt sätt att uppnå större välbefinnande i tillvaron.

Mindfulness meditation

Att utöva mindfulness meditation

Mindfulness meditation kan utföras på en mängd olika sätt, men målet är alltid detsamma, att stilla sinnet och uppnå full närvaro i nuet.

    1. Sittande mindfulness meditation börjar med att man sätter sig ner på marken/golvet eller en stol om man föredrar det. Ryggen ska hållas rak i en avslappnad position. Det är ok att ha ryggstöd om man vill. Vissa föredrar att meditera med stängda ögon och andra med öppna.
    2. Efter det att du satt dig i rätt position så börjar du med att scanna av. Sitter du bekvämt? Hur känns det i varje kroppsdel? Är det något ställe i kroppen där det finns någon speciell förnimmelse?
    3. Efter kroppsscanningen så övergår du till andningen, vilket är hjärtat av meditationen. Andas in och ut genom näsan, djupa andetag som får magen att höjas och sänkas. Andetaget ska vara rytmiskt, tyst, avspänt och långsamt. Hur känns varje andetag? Fokusera på hur det känns i näsborrarna under varje in- och utandning. Hur känns andningen i magen? Fokusera helt och hållet på andningen. Om andra tankar skulle dyka upp, vilket det antagligen kommer att göra, så försök att lägga dom åt sidan och återgå till att fokusera på andningen igen.

I början kan det vara bra att göra kortare meditationer för att vänja sig och hålla motivationen uppe. Några minuters meditation är bättre än ingen alls. I takt med att du blir mer van vid att meditera så kan du även öka längden på sessionerna. Avsätt några minuter efteråt att bara vara i lugnet innan du återgår till dagens aktiviteter.

 

Fler inlägg relaterat till mindfulness/meditation hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Tina

    Fantastiskt för själen! <3

    Svara
  2. Emma O

    Härliga tips! Tack!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt att du uppskattar dom. 🙂

  3. Maria

    Jag har verkligen hittat lugnet i mig själv sedan jag började meditera för några år sedan. Meditation och mindfulness är verkligen att vårda sitt inre. Tack för en fin blogg! Kram

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Underbart Maria! Att vårda sitt inre är otroligt viktigt. Tack för att du uppskattar min blogg. <3

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close