Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Nyttigare variant av chokladbollar

av | sep 19, 2015 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 14 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Här är ett recept på en hälsosammare variant av chokladbollar som inte innehåller något vitt socker eller mjölkprodukter. Snabba och enkla att göra och dessutom gudomligt goda!

Nyttigare variant av chokladbollar

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Kärna ut dadlarna om de inte redan är kärnfria.
  2. Mixa alla ingredienser i en matberedare eller en hackare tills du fått en deg som håller ihop bra. Har du ingen matberedare så går det utmärkt att finhacka dadlarna och sedan blanda ihop alla ingredienser i en skål.
  3. Gör runda bollar av degen i önskad storlek.
  4. Rulla bollarna i kokosflingor, kakao eller nötkross. 
  5. Förvara bollarna i kylen. De går även utmärkt att frysa.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

14 Kommentarer

  1. Stina

    Mums! Vad gott ska prova att göra dem nästa helg! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Dom blir garanterat riktigt goda! 🙂

  2. Maria A

    Tack för receptet 🙂

    Svara
  3. Marita N.

    Åh, så gott det ser ut och låter. Sparar receptet 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Trevligt! Ja spara gärna receptet. 🙂

  4. Emma

    Ca de godaste hittepå-chokladbollarna jag ätit!

    Svara
  5. Julia

    Låter supergott! Jag undrar om man kan mixa allt med en elvisp efter man såklart finhackat dadlarna?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja så länge allt är finhackat så går det säkert galant att använda elvisp sen för att få ihop degen.

  6. Patrik

    Hej, kan man byta ut mandelmjölet mot något annat? Ex majsmjöl, havremjöl eller liknande om man inte tål gluten?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Mandelmjöl innehåller inte gluten och receptet är glutenfritt. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close