Så enkelt gör du dina egna questbars

av | jul 26, 2015 | Blogg, Glutenfritt, Kost, Laktosfritt, Recept, Sockerfritt, Träningskost, Vegansk / Vegetarisk kost | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

En questbar är en proteinrik och fiberrik bar med ett lågt kolhydratvärde. Dom är superenkla att göra själv och riktigt goda. Passar lika bra som mellanmål, måltidsersättning eller för att öka proteinintaget vid träning.

recept på questbars

Detta behöver du (1 st questbar):

Så här gör du:

  1. Värm fibersirapen i en kastrull tills den börjar sjuda. Ta sedan av den från värmen.
  2. Rör ner resten av ingredienserna och bland ihop till en deg. I slutet kommer du behöva använda händerna för att jobba ihop den ordentligt. Om degen känns torr så kan du tillsätta en liten skvätt vatten.
  3. Forma till barer och lägg dom på ett fat täckt med bakplåtspapper.
  4. Ställ in dom i kylen så dom får stelna. Dom behöver minst en timme innan dom är redo att ätas.

Om fibersirap

Fibersirap är den ingrediens som gör questbars till just questbars och som ger baren den där härligt sega konsistensen. Fibersirap påminner om vanlig sirap i smaken, men skiljer sig mycket i innehållet då den endast innehåller cirka 6 % sockerarter och hela 70 % prebiotiska fibrer. Kan användas för att ersätta vanlig sirap i de flesta recept när man vill dra ner på sockret och öka fiberintaget.

 

Fler recept hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Ella

    Tack för tipset, det måste jag prova! 🙂

    Svara
  2. Anna

    Så gott! Dom ska jag absolut försöka mig på att göra!

    Svara
  3. Annelie

    Ahh, så enkelt! Ska absolut prova att göra mina egna 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close