Så enkelt gör du eget kokossmör

av | okt 9, 2014 | Blogg, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Kosttillskott, Livsmedel, Paleo, Recept | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Kokossmör är otroligt gott och nyttigt och kan användas i både matlagning och bakning eller ätas som den är. Dessutom är det busenkelt att göra. Allt du behöver är kokosflingor och en matberedare.

Så enkelt gör du eget kokossmör

Så här gör du:

  • Häll önskad mängd kokosflingor i en matberedare.
  • Mixa flingorna tills du fått ett krämigt smör. Du får räkna med 10-15 minuter tills du fått rätt konsistens.
  • Stanna upp emellanåt och skrapa ner flingorna som fastnar på kanten.
  • Förvara kokossmöret i rumstemperatur om du vill ha det krämigt, eller i kylskåp om du vill ha det hårt.

Använd kokossmöret för att bre på brödet, tillsätt en klick i din smoothie, toppa din gröt eller ät som den är.

 

Relaterade inlägg:

8 Kommentarer

  1. Sandra

    Så enkelt att göra! Det ska jag verkligen prova att göra själv 🙂 Så bara vanliga kokosflingor och inget annat?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, det är bara kokosflingor som du använder 🙂

      Svara
  2. Kia Holm

    Kokossmör är riktigt gott 🙂 Jag brukar köpa en ekologisk variant, men jag har aldrig provat att göra det själv.

    Svara
  3. Anna Jansson

    Provade att göra kokossmör som du beskrev ovan. Så gott, smakar som bounty och inte alls svårt! Tack för tipset 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Roligt att du tyckte om det! Det är verkligen gott 🙂

      Svara
  4. Mia

    går det att göra på “raw kokoschips” ??

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Jag har själv bara gjort det av kokosflingor, men tror säkerligen att det går lika bra att göra det av raw kokoschips.

      Svara
  5. Sanna Hellström

    WOW!!!

    Det måste jag prova!!!!!!!

    Låter ju mumsfilibabba!

    Kram
    Sanna

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close