Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Ljuvligt goda saffransplättar som är både glutenfria och veganska. Dessutom mixar du ihop smeten på bara några minuter. Perfekt som en lyxig helgfrukost eller som ett mättande mellanmål.

Saffransplättar (glutenfria och veganska) recept

Ingredienser (cirka 18 st):

Så här gör du:

  1. Mixa samtliga ingredienser till en slät smet.
  2. Låt smeten stå till sig i cirka 20 minuter. Det ger chiafröna tid att svälla, så smeten blir lättare att steka.
  3. Värm en stekpanna på låg till medelvärme med lite kokosolja. Den lägre temperaturen behövs så att plättarna hinner sätta sig innan det är dags att vända dom. Jag använder 4:an på min spis som går från 1-9.
  4. Klicka ut smeten och stek tills gyllenbruna på båda sidor. Låt ena sidan steka helt klart innan du vänder.
  5. Servera med till exempel kokosgrädde och chiasylt (se recept nedan) eller bär.

Recept för chiasylt:

  • 3 dl färska eller tinade bär
  • 1,5 dl vatten
  • 3-4 msk chiafrön
  • Söta efter behov med till exempel yaconsirap, fibersirap, eller annan valfri sötning.
  • Citronsaft efter behov (kan uteslutas om bären man använder redan är tillräckligt syrliga)

Så här gör du:

  1. Lägg de färska eller tinade bären i en skål, tillsätt vattnet och mixa med hjälp av en stavmixer.
  2. Tillsätt chiafröna och mixa några sekunder till. Konsistensen ska vara lös eftersom chiafröna kommer att svälla och göra sylten tjockare. Gillar du en lösare sylt så räcker 3 msk chiafrön till den här mängden sylt. Vill du ha den lite fastare så ta 4 msk chiafrön.
  3. Tillsätt sötning och citronsaft tills du är nöjd med sötman och syran.
  4. Ställ in chiasylten i kylskåpet i ett par timmar så att chiafröna får tid att svälla.
  5. Häll upp sylten i en glasburk och förvara i kylen. Eftersom sylten inte innehåller något konserveringsmedel så är hållbarheten inte mer än cirka 5 dagar. Det bästa är därför att göra små satser åt gången. Du kan enkelt halvera eller dubbla det här receptet efter ditt behov.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Rebecca

    Så gott! Tack för receptet!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så goda! Trevligt att du uppskattar receptet.

  2. Laila

    Ser jättemumsigt ut! God Jul!

    Svara
  3. Katta

    Åhh så gott! Önskar dig en fin Jul!

    Svara
  4. Malin

    Så gott! Måste testa <3

    Svara
  5. Tina W

    Älskar saffran och älskar bananplättar så måste testa. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close