Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Ayurvedisk Moon milk för att främja bra sömn

av | jul 25, 2019 | Blogg, Fysisk hälsa, Kost & Näring, Stresshantering | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore –

Moon milk är en varm och välsmakande dryck som härstammar från den indiska läkekonsten och hälsofilosofin ayurveda. Den intas med fördel på kvällen för att hjälpa kropp och sinne att stressa ner och komma till ro, så man sedan kan sova gott under natten.

Ayurvedisk Moon milk för att främja bra sömn

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Värm upp mandelmjölken, körsbärsjuicen och lavendelblom i en kastrull på låg värme tills det börjar sjuda.
  2. Tillsätt ashwagandha, ingefära, kanel, kardemumma och låt sjuda under ytterligare ett par minuter.
  3. Sila ner din Moon milk i en kopp och tillsätt kallpressad kokosolja och honung.
  4. Avnjut varm någon timme innan sänggående.

Det finns många olika variationer av Moon milk, men denna kombinationen av ingredienser gillar jag både när det gäller helt smakmässigt och vad innehållet bidrar med.

Ashwagandha tillhör gruppen adaptogena örter, vilka hjälper kroppens anpassningsförmåga att återskapa balans i systemet. Ett av de främsta traditionella användningsområdena av örten är just för bra sömn. Förklaringen man sett inom forskning (1) är effekten på GABA. Det är ett viktigt signalämne som minskar nervretningar, vilket gör att hjärnan får lättare att slappna av. GABA hjälper dig att känna ro och harmoni, vilket är en förutsättning för att man ska kunna fungera bra under dagen och kunna slappna av och sova bra på natten. Mer om örten ashwagandha kan du läsa här.

Lavendel har många användningsområden och en av örtens mest kända egenskaper är dess förmåga att främja god sömn. Det finns även vetenskaplig forskning (2) som visar att det kan vara en effektiv ört vid sömnproblem. Mer om lavendelns alla fina egenskaper och användningsområden kan du läsa här.

Körsbär är rika på melatonin, vilket är kroppens eget sömnhormon. I kroppen bildas melatonin av tallkottkörteln under dygnets alla timmar, men när vi utsätts för starkt dagsljus minskar bildningen. Ljusa sommarnätter och andra orsaker som påverkar produktionen av melatonin kan därmed bidra till sömnproblem. En studie som utfördes vid University of Texas Health Science Center (3) indikerar att genom att äta körsbär på kvällen, kan sömnen förbättras.

Osötad mandelmjölk är ett bra val av mjölkdryck om man vill främja sömnen. Mandlar innehåller nämligen magnesium och kalcium som har betydelse för att man ska få en god natts sömn. Mer om betydelsen av magnesium för bra sömn kan du läsa här.

Antiinflammatoriska kryddor bidrar till kroppens friska processer och inte minst är kombinationen kanel, kardemumma och ingefära en fröjd för smaklökarna.

 

Källor och Referenser:

(1) An Overview on Ashwagandha: A Rasayana (Rejuvenator) of Ayurveda: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252722/ 

(2)  Lavender for Sleep, Rest, and Pain: Evidence for Practice and Research: https://journals.lww.com/cns-journal/Citation/2017/03000/Lavender_for_Sleep,_Rest,_and_Pain__Evidence_for.5.aspx

(3) Cherries Are A Natural Anti-inflammatory & Sleep Aid: https://www.worldhealth.net/news/cherries-are-natural-anti-inflammatory-sleep-aid/

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Alva

    Måste testas! <3

    Svara
  2. Alexandra

    Vilken härlig bild! Tack för tipset. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! Och trevligt att du uppskattar tipset. 🙂

  3. Malin

    Låter ju jättegott! Ska jag absolut testa. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close