Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Biofeedback kan ge dig stresskontroll

av | feb 23, 2011 | Alternativ medicin, Blogg, Fysisk hälsa, Stresshantering | 0 Kommentarer

Biofeedback är en stresshanteringsmetod som har blivit allt mer populär. Du får genom en utövare information om olika kroppsfunktioner som är relaterade till stress som t.ex blodtryck, svettning, puls och muskelspänning. Det gör att du kan ta kontroll över stressen och hantera den på ett effektivt sätt.

Biofeedback kan ge dig stresskontroll

Hur fungerar biofeedback?

Din ”lärare” här är en apparat som kopplas till dig med hjälp av ett antal elektroder eller sonder. Du får information om dina reaktioner på stress via blinkande lampor eller ljudsignaler som blir starkare eller svagare allt eftersom stressnivån stiger eller sjunker. Det gör att du blir medveten om hur du reagerar inför stressande situationer när du hör signalerna förändras. Biofeedback hjälper dig på så sätt få kontroll över dina kroppsfunktioner. Du kan sedan lära dig styra dessa signaler med hjälp av olika avslappningstekniker.

Anta att du har spänningshuvudvärk. Då fästs elektroder på din panna så att varje rörelse i muskeln upptäcks elektroniskt och informationen matas tillbaka till dig i form av ett pip. Tonen blir starkare efterhand som muskeln spänns och svagare när den slappnar av. Genom att kontrollera tonen kan du lära dig att hålla muskeln avslappnad. Du blir dessutom medveten om exakt vad det är i dina tankeprocesser som orsakar obehaget. Det ger dig en helt annan kontroll över din stress och spänningar i kroppen.

Forskning om biofeedback

Inom den vetenskapliga världen har forskare visat ett stort intresse för biofeedback och dess möjligheter. En hel del studier har utförts och ytterligare forskning är på gång. I fem kontrollerade studier på barn och ungdomar (Osterhaus 1993, Labbe 1995, Kroner-Herwig 1998, Sartory 1998 samt Scharff 2002), kunde man visa att biofeedback minskade förekomsten av huvudvärk. I en annan studie (Wenck 1996) visade sig biofeedback kunna minska förekomst av ångest och oro. Vid en studie (Humphreys 2000) kunde man reducera magsmärtor med biofeedback. Syftet med biofeedbackträning är att du efter 4-8 veckor ska kunna reglera dina kroppsreaktioner utan apparaten och på så sätt effektivt kunna hantera din stress och spänningar i kroppen.

 

Källor och Referenser:

Journal of Sports Science and Medicine (2012) 11, 331-338 

http://www.jssm.org/vol11/n2/17/v11n2-17pdf.pdf

Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag. Sida: 160, ISBN: 91-534-2085-3

Forskning på karolinska:  http://www.tf.nu/nyhet/naurofeedback-eller-biofeedback-ny-forskning-pa-karolinska/

Effekten av biofeedback har studerats hos barn som lider av migrän: http://www.neuroportalen.com/item.php?alt=128

Stress management med Biofeedback: http://www.dpstress.se/2011/06/15/stress-management-biofeedback-demo/

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close