Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Kokos i alla dess former

av | mar 23, 2015 | Fysisk hälsa, Hälsa, Kost & Näring | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Den exotiska kokosnöten som egentligen inte är en nöt utan en frukt, har på senaste år fått mycket uppmärksamhet. En fantastisk gåva från naturen som ger oss många hälsosamma och underbart goda livsmedel.

Kokos i alla dess former!

Livsmedel från kokospalmen

Det finns mycket vi kan tacka kokospalmen för och alla livsmedel som den ger oss – kokosmjölk, kokossocker, kokossirap, kokosvatten, kokosvinäger, kokosmjöl, kokosflingor, kokoschips och inte minst den fantastiska kokosoljan. Här följer om de olika livsmedlen och tips för hur de kan användas.

Kokosolja

Kokosolja innehåller de medellånga fettsyrorna: laurinsyra, kaprylsyra, kaprinsyra och kapronsyra som gör den mycket intressant ur hälsoperspektiv. Det är en riktigt bra matolja eftersom den tål höga temperaturer. För hud och hårvård är det verkligen en multifunktionell produkt som kan användas till mycket.

Oil Pulling är ett exempel på ett fantastiskt användningsområde av kokosoljan. Det är en metod som härstammar från den ayurvediska läran. Det innebär att man genom olja renar munnen från dåliga bakterier, svamp och andra skadliga mikroorganismer för att stödja både munhälsan och den allmänna hälsan. Du kan läsa mer om hur du gör i inlägget ”Oil pulling – Att rena munnen med olja. Du hittar även en mängd andra tips i inlägget 12 fördelar av kokosolja för kroppsvård”.

Kokossocker och kokossirap

Kokossocker och kokossirap tillverkas av den söta nektarn från kokospalmens blommor. Både kokossocker och kokossirap har ett GI-värde på runt 35 till skillnad från vitt socker som ligger på 97. I bakning och matlagning så kan man ofta byta ut vitt socker mot kokossocker rakt av. Den har ingen smak av kokos som man skulle kunna tro, utan påminner mer om farin. 

Kokosvinäger

Kokosvinäger finns i två olika varianter. En enklare variant som består av kokosvatten som fermenteras med hjälp av t.ex. muskovadosocker. Den andra varianten av vinägern får man genom att tömma kokosblomman på sav. Saven fermenteras sedan i 3-12 månader utan tillsatser. Den har en prebiotiksverkan och innehåller en betydande mängd vitaminer, mineraler, aminosyror och enzymer.

Kokosmjöl

Kokosmjöl är ett näringsrikt mjöl som framställs ur kokosnötens fruktkött. Fruktköttet pressas på olja och massan som blir kvar torkas och mals till kokosmjöl. Hur hög fetthalt kokosmjölet får varierar beroende på hur mycket fett som pressats ur. Mjölet är väldigt fiberrikt och innehåller runt 40 gram fibrer per 100 g. Det innehåller även betydligt mindre kolhydrater än andra mjölsorter, cirka 21 g per 100 g. Kokosmjöl används framför allt som ett nyttigt och glutenfritt alternativ till annat mjöl i bakning, men kan också användas som ett fibertillskott i till exempel smoothies.

Kokosmjölk och kokosgrädde

Kokosmjölk och kokosgrädde framställs av det rivna fruktköttet som pressas. Beroende på önskad konsistens och fetthalt kan vatten tillsättas eller reduceras. Kokosmjölk och kokosgrädde är ett bra laktosfritt alternativ till mjölk och grädde.

Kokosvatten

Rent ekologiskt kokosvatten kallas även för ”fluid of life” på grund av dess rika innehåll av elektrolyter som stödjer kroppens naturliga vätskebalans. Kokosvatten har ett balanserat innehåll av kalium, kalcium, magnesium och natrium som främjar en snabb förnyelse och återställer vätskebalansen. En perfekt dryck när man svettas mycket som vid träning eller en varm sommardag. En naturlig sportdryck från växtriket utan tillsatser som dessutom smakar ljuvligt gott.

Kokosflingor och kokoschips

Kokosflingor är fruktköttet från kokosnöten som rivits och torkats. Kokosflingorna innehåller cirka 64 % fett, 13 % kostfibrer, samt en mängder vitaminer och mineraler som kokosnöten innehåller naturligt. Av kokosflingor kan du även göra kokossmör. Hur du går tillväga kan du läsa i inlägget “Så enkelt gör du eget kokossmör“. Kokoschips gör sig utmärkt som ett gott och näringsrikt snacks. De kan även användas i bakning, hemmagjord granola, eller strö dom över yoghurten.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Anna

    Kokos är så gott och så hälsosamt! Kokosvinäger har jag aldrig provat med det låter intressant!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Kokosvinäger tycker jag själv är riktigt gott! 🙂

  2. Katja W

    Jag använder alltid kokosolja när jag lagar mat och jag har gått ner många kilon bara genom att byta ut smör och andra oljor mot kokosolja. Otroligt bra fettförbrännare och hälsosamt!

    Svara
  3. Frida H

    Älskar kokos <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det fantastisk gott! 🙂

  4. Emma

    Kokosolja är så otroligt bra! Och sen så älskar jag smaken av kokos 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close