Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Rosenrot (Sedum roseum)

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Rosenrot är en ört som räknas som en adaptogen, vilket betyder att den hjälper kroppen att anpassa sig vid olika påfrestningar som ger mental-, fysisk- och känslomässig stress. Effekten av rosenrot brukar man känna av redan 45 minuter efter intag. 

Rosenrot vis stress

Traditionell användning av rosenrot

Den grekiska läkaren Dioscorides blev först med att 77 e.v.t. dokumentera medicinska effekter hos rosenrot i boken De Materia Medica. Linné namngav den långt senare till Rhodiola rosea och rekommenderade den då mot bland annat hysteri, bråck, svårmod, huvudvärk och impotens (1).

Rosenrot (Sedum roseum) tillhör familjen fetbladsväxter och kallas ibland även för den ”Svenska ginsengen”. Sitt namn har den fått på grund av att rötterna doftar som rosor. Örten har sitt ursprung i Europas norra delar, arktiska områdena i Asien och Nordamerika där den växer bra trots de hårda klimaten. I Sverige växer rosenrot i torrsand i de svenska fjällen, Hälsingland, Norrbotten, Bohuslän och odlas på Öland. Det är en ört som har använts av samer sedan urtid.

Rosenrot som adaptogen

Rosenrot tillhör som sagt de adaptogena växterna. Adaptogener är substanser som allmänt stärker kroppens försvar och hjälper anpassningen vid olika stressfaktorer och yttre angrepp. Detta kan vara både fysiologiska (externa), såsom köld, hetta, skador och åldrande eller psykologiska (interna), såsom oro, stress och depression. Det kan även röra sig om kemiska påfrestningar och miljögifter (2). Adaptogener hjälper då kroppen att anpassa sig så att den bättre kan hantera fysisk-, mental- och emotionell stress. Det hjälper även till att förhindra att kroppen hamnar i ett utmattningstillstånd som ofta är följden efter långa stressperioder. Det är även en av få örter och naturläkemedel som är centralstimulerande som får säljas fritt, eftersom det inte är beroendeframkallande eller skadligt på något sätt. Idag säljs rosenrot både som hälsokost och som naturläkemedel.

De adaptogena ämnena i rosenrot är salidrosid och rosavimin. Dessa hjälper hjärncellerna att återställa balansen mellan de olika nervsubstanserna. En stor fördel med rosenroten är att den verkar mycket snabbt i kroppen. Redan efter ca 45 minuter brukar man känna av effekten, som sen varar under relativt lång tid. Även om rosenrot bidrar till mental skärpa, så ska örten inte påverka sömnen negativt. 

Modern forskning om rosenrot

1961 började Ryssen G.V. Krylov i södra Sibirien studera rosenrot och hans forskning kring växten kom att peka på att rosenrot skyddar djur och människor från skadeverkningar av stress, gifter och förkylning.
 Det har därefter gjorts en mängd studier på rosenrot genom åren, närmare 200 stycken. Egenskaper som har beskrivits visar att rosenrot kan ha effekt vid långvarig trötthet och stress, svag syresättning och oxidativ stress.

En Placebokontrollerad, dubbelblind studie (3) med 161 personer visade att rosenrot ger bättre stresshantering redan två timmar efter intag. (2003, Phytomedicine) 161 unga män (kadetter) fick under ett antal veckor leva på ett så kontrollerat sätt som möjligt. Samma mat och samma mängd sömn etc. Testpersonerna väcktes sedan kl 02.00. Hälften fick rosenrot, hälften fick placebo och därefter fick de genomföra ett antal komplicerade och krävande tester. Efter två timmar mättes försökspersonernas stressnivå, hjärtfrekvens och problemlösningsförmåga.

Den grupp som fått rosenrot hade genomgående bättre testresultat. De kände sig betydligt piggare, de hade lättare att fokusera och lösa problem. Även deras stressnivå var mycket lägre. 
Gruppens stressnivå mättes både via subjektiva parametrar och via blodtryck och puls. Samtliga mätvärden visade att rosenrotsgruppens stressnivå var avsevärt lägre. Totalt uppgav 3 ggr så många i Rosenrotsgruppen ett ökat välbefinnande jämfört med placebo- och kontrollgruppen. Detta redan två timmar efter intag av rosenrot. 
Skillnaden mellan problemlösningsförmågan hos placebo och rosenrotsgruppen var mycket tydlig. I många av testerna visade rosenrotsgruppen en förbättring jämfört med placebo på mellan 100-300 procent.

 

Exempel på produkter med rosenrot:

 

Fler kosttillskott hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close