Ökad prestationsförmåga med rosenrot

by Mikaela Bjerring on 24 maj, 2011 · 2 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Binjurar, Blogg, Energibrist, Örter - Kryddor, Örtmedicin, Stress

Rosenrot kallas ofta för den ”Svenska ginsengen” och tillhör de adaptogena örterna. Det betyder att den hjälper till att stärka kroppens anpassningsförmåga och vitala kroppsfunktioner vid fysisk-, psykisk- och känslomässig stress. På så sätt bidrar örten även till ökad prestationsförmåga och mental skärpa.

Ökad prestationsförmåga med rosenrot

Den uppskattade örten rosenrot

Rosenrot tillhör familjen fetbladsväxter och namnet har den fått från att rötterna doftar som rosor. Örten har sitt ursprung i Norra Europa, Nordamerika och arktiska områden i Asien där den trivs och växer bra trots det hårda klimatet. I Sverige växer rosenrot i torrsand i de svenska fjällen, Norrbotten, Hälsingland, Bohuslän och odlas på Öland. Örten har använts av samer sedan urminnes tider och är välkänd för dess förmåga att öka prestationen. Effekten av rosenrot kommer snabbt, redan efter någon timme brukar man känna av den. För vissa kan det dock krävas att örten intas under ett par dagar. Den grekiska läkaren Dioscorides blev först med att 77 e.v.t. dokumentera de medicinska effekterna hos rosenrot i boken ”De Materia Medica”. Linné namngav den långt senare till Rhodiola rosea (1).

1961 hittade Ryssen G.V. Krylov rosenrot i södra Sibirien. Hans forskning kom att peka på att rosenrot i någon utsträckning skyddar djur och människor från skadeverkningar av stress, gifter och förkylning. I dag har det gjorts över 200 studier på rosenrot (2). Egenskaper som tillskrivits örten genom forskning är främst att den kan ha effekt vid långvarig trötthet och stress, svag syresättning och oxidativ stress.

Rosenrot som adaptogen

Dom adaptogena ämnena i rosenrot är salidrosid och rosavimin. Adaptogener är substanser som kan hittas i vissa örter som allmänt stärker kroppens försvar och hjälper anpassningen vid olika påfrestningar, stressfaktorer och yttre angrepp. Detta kan vara både fysiologiska (externa), såsom köld, hetta, skador och åldrande eller psykologiska (interna), såsom oro, stress och depression. Det kan även röra sig om kemiska påfrestningar och miljögifter (2). Adaptogener hjälper då kroppen att anpassa sig så att den bättre kan hantera fysisk-, mental- och emotionell stress. Det hjälper även till att förhindra att kroppen hamnar i ett utmattningstillstånd som ofta är följden efter långa stressperioder.

Många som intar rosenrot upplever trots en mental skärpa, att de kan sova gott om natten och vakna utvilade. Tack vare liknande erfarenheter har man antagit att rosenrot även kan ha en lugnande effekt. Rosenrot är den adaptogen som har den tydligaste effekten på mental prestation (koncentration, skärpa, glädje). Hjärnan styr mycket av den stress och trötthet som vi upplever. Avgörande är tillgången på energi (glukos) och balansen av hormoner och signalsubstanser. Vid långvarig eller upprepad stress minskar omvandlingen från Glukos till ATP, dvs den energi som hjärnans celler kan tillgodogöra sig. Enligt studier  (3) ökar rosenrot omvandlingen av glukos till ATP. Hjärnan får mer energi – tröttheten minskar och prestationsförmågan ökar. Vid fysisk aktivitet hjälper rosenrot till att bibehålla fokus och uthållighet (4).

Rosenrot är också den adaptogen som har den absolut bästa kliniska dokumentationen. Det är även en av få örter och läkemedel som är centralstimulerande och får säljas fritt. Rosenrot finns att köpa både som hälsokost och som naturläkemedel. Dock bör du undvika Rosenrot vid vissa sjukdomar som diabetes eller psykisk sjukdom. Om du lider av något sjukdomstillstånd eller intar receptbelagd medicin så bör du alltid rådgöra med din läkare innan du börjar inta rosenrot eller någon annan typ av naturläkemedel.

Återförsäljare av rosenrot hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag. Sida: 238, ISBN: 91-534-2085-3

(2) Vår örtabok, Rabén prisma, Sidor: 80, 85, ISBN 91-518-2782-4

(3) Darbinyan V, Kteyan A, Panossian A, Gabrielian E, Wikman G, Wagner H. Rhodiola rosea in stress-induced fatigue – A double blind cross-over study of a standardized extract SHR-5 with a repeated low-dose regimen on the mental performance of healthy physicians during night duty. Phytomedicine 7:365-71; 2000.

(4) Shevtsov VA, et al. A randomized trial of two different doses of a SHR-5 Rhodiola rosea extract versus placebo and control of capacity for mental mork. Phytomedcine 10:95-105; 2003

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Mats maj 24, 2011 kl. 14:07

Jag tar ett proteintillskott med rosenrot. Jag tycker verkligen jag känner att jag orkar mer på gymmet! Good stuff!

Mats

Svara

2 Inger maj 24, 2011 kl. 14:09

Jag tar tillskott med rosenrot och sen jag börja med det har jag fått mycket bättre immunförsvar och energinnivån har även ökat!

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: