Så gör du pistagesmör

av | jan 14, 2015 | Blogg, Ekologiskt, Kost, Kosttillskott, Livsmedel, Nötter-Frön, Recept | 1 kommentar

Pistagesmör är liksom andra nötsmör både nyttigt och fantastiskt gott. Det är dessutom otroligt enkelt att göra själv. Använd pistagesmöret för att klicka på gröten eller fruktsalladen, tillsätt i din smoothie eller bre på fröknäcke.

Så gör du pistagesmör

Pistagesmör kan man antingen göra RAW eller på rostade nötter. Själv föredrar jag att göra mitt smör RAW för att bibehålla så mycket näring som möjligt. De råa nötterna ska först blötläggas i 4-5 timmar. Det gör man för att bryta ner antinutrienterna som dom innehåller. Dom blir då mer lättsmälta för magen och kroppen kan lättare ta upp näringen. Detta gäller i stort sett för alla råa nötter och fröer, men med varierande blötläggningstider beroende på vilka nötter/fröer det gäller.

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Lägg pistagenötterna i en matberedare. Mixa och tillsätt sedan kokosoljan lite i taget tills du fått en krämig massa. Du väljer själv hur mycket kokosolja som du vill ha i. Ju mer olja ju mjukare och krämigare blir pistagesmöret. Du kan även lämna smöret lite “chunky”, vilket är min personliga preferens.
  2. Tillsätt en nypa salt och vaniljpulver och smaka av.
  3. Förvara ditt pistagesmör i en lufttät glasburk i kylen. Det håller sig bra i minst en vecka.

Relaterade inlägg:

 

1 kommentar

  1. Annelie W

    Pistagesmör låter ju verkligen fantastiskt gott!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close