Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Makrobiotik – En asiatisk filosofi

av | jan 18, 2011 | Alternativ medicin, Blogg, Kost & Näring | 0 Kommentarer

Makrobiotisk kost och livsstil grundar sig i kunskapen om mänsklighetens biologiska evolution och det filosofiska studiet av yin och yang. För att hjälpa kroppen i balans så tar man bland annat hänsyn till årstid, klimat, arbete och hälsotillstånd.

Makrobiotik - En asiatisk filosofi

Hippokrates beskrev i sina skrifter Corpus Hippocraticum (c:a 460-370 f.Kr) hur mat, motion och miljö inverkar på hälsan (1). På 1920-talet tog den japanska filosofen George Oshawa denna kunskap och grundade makrobiotik. George Oshawa lyckades med hjälp av en enkel, traditionell kost enligt gammal asiatisk filosofi bota sig själv från TBC. Makrobiotik betyder storslaget liv, vilket han tyckte betecknar andan hos en frisk människa. Senare var det en av George Oshawas lärljungar, Michio Kushi som spred läran om makrobiotik vidare till västvärlden (2).

Den makrobiotiska maten och livsstilen är baserad på kunskapen om mänsklighetens biologiska evolution och det filosofiska studiet av yin och yang. Det bygger på att vi alla är olika. Vi lever i olika miljöer, klimat och vårt genetiska ursprung, arbete och aktiva livsstil skiljer sig åt. Man lägger stor vikt på det fysiska, mentala, känslomässiga och andliga. Att det alltid bör finnas en bra balans och harmoni mellan dessa.

Enligt makrobiotik beror sjukdomar på att man är ur balans, antingen för mycket yin eller för mycket yang. Man undviker extremer som till exempel rött kött (extrem yang) och vitt socker (extrem yin). Basfödan är nötter, fröer, säd, lokala grönsaker efter säsong, baljväxter och alger etc (3).

 

Källor och Referenser:

(1) Hippokrates: Om läkekonsten, Nya Doxa, ISBN 91-88248-58-5

(2) Wikipedia / makrobiotik: http://sv.wikipedia.org/wiki/Makrobiotik

(3) Näringslära för högskola, Liber AB 2006 Sida: 389, ISBN 91-47-05355-0

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close