Nedsatt matsmältning och näringsbrist

av | dec 30, 2010 | Blogg, Hälsa, Kost, Mage - Tarm | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Problem med magen och dålig matsmältning är ett vanligt problem som många söker hjälp för. När vår mage och tarm inte fungerar som de ska så påverkar det näringsupptaget, immunsystemet och en mängd olika kroppsprocesser. I sin tur kan det påverka vår hälsa negativt på en rad olika sätt.

Nedsatt matsmältning och näringsbrist

Det finns ett starkt samband mellan dålig matsmältning och undermåligt näringsintag när det gäller många obalanser och åldersrelaterade sjukdomar. Matsmältningen är den kemiska och fysiska process som kroppen använder för att få näring. Om vi inte kan bryta ner maten och ta upp näringen effektivt så kommer inte kroppens näringsbehov att kunna tillfredsställas. Resultatet blir att kroppen inte får de byggstenar den behöver, vilket skapar obalanser, som i sin tur kan leda till sjukdomar och att vi åldras snabbare. Det påverkar även kroppens försvar eftersom ca 80 % av vårt immunförsvar finns i tarmen. Även en del av kroppens tillverkning av hormoner och signalsubstanser sker i tarmen, vilket innebär att ett mag- och tarmsystem som inte fungerar optimalt påverkar kroppens kemi i mycket hög grad.

Matsmältningsprocessen

Enzymer består av proteinmolekyler som antingen bryter ner eller skapar kemiska bindningar. Det är ämnen som möjliggör liv och fungerar som katalysatorer som påskyndar kemiska reaktioner utan att själva förändras. Enzymer behövs för varenda kemisk reaktion i kroppen. Inga ämnen som vitaminer, mineraler eller hormoner är verksamma i kroppen utan enzymer. Tillräckligt med matsmältningsenzymer och matenzymer är nödvändiga för att vi ska kunna smälta maten ordentligt och ta upp näringen. Kroppen producerar även metaboliska enzymer som våra organ, vävnader och celler behöver för att fungera. Enzymer är i sin tur beroende av olika näringsämnen för att kunna fungera fullt ut.

Matsmältningsprocessen börjar redan i munnen där enzymet amylas frisätts tillsammans med saliv som bryter ner kolhydrater. Det är därför av en stor betydelse att vi tuggar väl så att maten blandas med saliven och enzymer. Kroppen har visserligen en extra funktion för nedbrytning av kolhydrater då amylas frisätts från bukspottskörteln när maten kommer ner i tolvfingertarmen. Men det krävs att bukspottskörteln är stark nog att producera tillräckligt med enzymer. Vidare bryter proteas ner protein och lipas bryter ner fett.

Även saltsyra utsöndras som behövs för att bryta ner maten, men som också har förmågan att förhindra att mikrober kommer ner i tarmen. Saltsyra påverkar alltså inte bara matsmältningen utan skyddar även från att dåliga bakterier, virus, parasiter och svamp ska kunna ta sig ner i tarmen och ställa till med problem.

Håll din tarmflora i balans

Vår mag-tarmkanal kan liknas till ett helt ekosystem där cirka 1 kg bakterier som består av över 1000 olika stammar lever tillsammans. I en frisk tarm lever alla dessa bakterier i ett fredligt samförstånd med varandra, där de alla har sin bestämda funktion. Så länge balansen mellan bakterierna är ungefär 90/10 mellan goda och onda är miljön bra och bakteriefloran i balans.

En frisk tarmflora hjälper till att smälta maten bättre och styr delvis hur näringen tas upp i kroppen. En balanserad tarmflora förbättrar aktiviteten hos de vita blodkropparna som gör vårt immunförsvar effektivare. En dålig tarmflora påverkar immunförsvaret negativt, vilket gör oss mer mottagliga för infektioner, allergier, inflammationer och autoimmuna sjukdomar. Det finns även en stark koppling mellan dålig tarmflora och psykisk ohälsa. De goda bakterierna bidrar även till tillverkningen av ett flertal viktiga vitaminer så som B7, B9, B12, k-vitamin samt korta fettsyror som är bra för tarmcellerna. Tarmbakterierna är även nödvändiga för produktion av visa hormoner och signalsubstanser.

Tarmens slemhinna är beroende av en balanserad tarmflora för att bli lagom genomsläpplig. En frisk slemhinna ska släppa igenom näringsämnen, men förhindra att slaggprodukter, tarmbakterier, osmält mat och svamp kommer ut i blodomloppet. När tarmslemhinnan är ur balans så uppstår så kallad läckande tarm. Det innebär att tarmen släpper igenom för mycket. Skadliga ämnen och osmält mat kan då ta sig igenom slemhinnan och ut i blodomloppet, vilket ställer till med problem i kroppen. Vi kan t.ex drabbas av magbesvär som diarré, förstoppning, uppsvälld mage, parasiter, överväxt av jästsvampar och andra skadliga organismer, samt mag- och tarmrelaterande sjukdomar. Det bidrar även till inflammation i kroppen.

Att stödja magen och tarmen:

  • För att främja tillväxten av goda bakterier i tarmen kan man inkludera mjölksyrad och fermenterad mat och dryck i sin kost. Vid behov kan man även ta ett tillskott av mjölksyrabakterier.
  • Det är också viktigt att stimulera enzymproduktionen så att matsmältningen fungerar optimalt. Ät mat rik på enzymer. Om man känner behov så kan man komplettera med enzymtillskott.
  • Det är även viktigt att få i sig tillräckligt med fibrer. Fibrer fungerar som mat för de goda bakterierna så de kan föröka sig och skapa en balanserad tarmflora.
  • Ät en ren och näringstät kost där du inkluderar mycket grönt, bra fettsyror och protein. Krydda gärna maten med antiinflammatoriska örter som t.ex: gurkmeja, ingefära, vitlök, fänkål, pepparrot, timjan och persilja.
  • Undvik sånt som din mage och tarm inte mår bra av. Inte sällan är gluten och mjölkprodukter boven bakom en dåligt fungerande mage och tarm. Undvik socker, hel- och halvfabrikat och artificiella ingredienser. Sänk gärna temperaturen när du lagar maten så att mer näring bibehålls.
  • Tänk på hur du äter. Ät i lugn och ro och stressa inte. Fokusera på smaken, dofterna och njut av maten. En måltid ska vara en avkopplande stund som bör ta i alla fall 20 till 30 minuter. Tänk även på att tugga ordentligt innan du sväljer. Försök att inte dricka till måltiden utan drick istället rikligt med vatten mellan måltiderna.
  • Vår mentala hälsa påverkar i stor grad vår mage- och tarmhälsa och vice versa. Stress är en vanlig orsak till besvär i mage och tarm. Försök att få in en bra stresshantering i din vardag och omge dig av en miljö och människor som gör dig glad och stark.
  • För att få en mage i balans krävs också tillräckligt med vila och sömn. Kroppen behöver återhämtning för att fungera optimalt.

 

Hälsokostprodukter som stödjer mage och tarm hittar du här

 

Källor och referenser:

(1) Ginter, E, World Review of nutrition and Dietetics, s. 104, vol 33, 1979

(2) Johnson, David W, Feel 30 for the next 50 years. S 43, Avon Books Inc, 1998

(3) Frieds, J och Crapo, LM, Vitality and aging, WH Freeman & CO, 1981

(4) Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag. Sidor:50-52 ,ISBN: 91-534-2085-3

(5) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

 

Relaterade inlägg:

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close