Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Studier om näringsobalanser och mental hälsa

av | jun 4, 2014 | Blogg, Fysisk hälsa, Kost & Näring, Livsstil, Psykisk hälsa | 1 kommentar

Det finns ett flertal studier gjorda i bland annat USA och England som visar ett starkt samband mellan näringsobalanser och aggression, låg intelligens och även kriminalitet.

Studier om näringsobalanser och mental hälsa

En näringsfattig kost, mycket skräpmat, raffinerade livsmedel och tomma kalorier rubbar lätt kroppens och hjärnans kemi (1). Dåliga matvanor leder ofta till kraftiga näringsbrister på vitaminer, mineraler, spårämnen, essentiella fettsyror och aminosyror, vilket kan bidra till störningar i kroppens signalsubstanser, sämre nervfunktioner och kraftiga blodsockersvängningar. Vanliga symtom kan vara: irritation, extrem trötthet, depression, dåligt minne, inlärningssvårigheter, dålig koncentration och humörsvängningar.

Ett mycket stort experiment gjordes med över 600.000 skolbarn där skräpmat ersattes med näringsrik och hälsosam mat under en 4-års period. Resultatet visade förbättrade betyg, bättre idrottsprestation samt en stor minskning av både kriminalitet och mobbning. Genom ett flertal andra studier har man också fastställt att IQ hos skolbarn höjs dramatiskt om man tillför ett dagligt multivitamin/mineraltillskott. Stora förbättringar av inlärningsförmågan, koncentrationen och minnet har observerats (2).

Man har också sett häpnadsväckande resultat när en stor grupp kriminella med villkorlig dom, fick multivitamin/mineraltillskott. Enbart 5% av dessa personer återföll till kriminalitet, vilket är ett klart bättre resultat än vad traditionella rehabiliteringsprogram åstadkommer (3).

Hos våldsmän dömda för grova brott har man genom hårmineralanalys sett mycket höga halter av spårämnet mangan. Även ett överskott av bly, kadmium och andra tungmetaller har visats sig vanligt bland kriminella, vilket tyder på att tunmetallsförgiftning kan påverka beteendet i hög grad (4).

Vid en randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad studie (5) på 60 vuxna personer med diagnosen depression, kunde man se minskad symtom vid komplettering av kosttillskott av B-vitaminkomplex. Resultatet visade en betydande minskning och mer kontinuerliga förbättringar i depressiva och ångestrelaterade symptom. Testgruppen jämfördes med en kontrollgrupp som erhöll placebo. Studien visade också signifikant förbättring av den psykiska hälsan hos patienter som tog B-vitaminkomplex som tillskott, jämfört med de som tog placebo. Dessa resultat indikerar att B-vitaminkomplex är lämpligt som en del av behandlingen av patienter med ångest och/eller depression enligt forskarna.

 

Källor och Referenser:

(1) Barn och ungdomars psykiska hälsa: http://www.forte.se/pagefiles/6534/Barn-och-ungdomars-psykiska-halsa.pdf

(2) Mat som göder kronisk inflammation – och depression: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svep-mat-som-goder-kronisk-inflammation-och-depression_8836344.svd?sidan=1

(3) http://www.lakekallan.nu/docs/pdf/N%C3%A4ring%20och%20mental%20h%C3%A4lsa.pdf

(4) Beisel WR. “Single nutrients and immunity”. Am J Clin Nutr, 1982;35:2:417–68.

(5)”The effect of methylated vitamin B complex on depressive and anxiety symptoms and quality of life in adults with depression,” Lewis JE, Tiozzo E, et al, ISRN Psychiatry; 2013 Jan 21; [Epub ahead of print]. (Address: Department of Psychiatry & Behavioral Sciences, Miller School of Medicine, University of Miami, Miami, FL 33136, USA).  

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

1 kommentar

  1. Lena Björemo

    Intressant

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close