Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Cashewaioli (veganskt aioli)

av | maj 19, 2021 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Cashewaioli är en vegansk variant av den klassiska vitlöksmajonnäsen, där man varken behöver tumma på konsistensen eller smaken. Ett riktigt gott alternativ för alla som uppskattar en god vitlökssås.

Cashewaioli (veganskt aioli) recept

Ingredienser:

Så här gör du:

  1. Blötlägg cashewnötterna i 4 timmar. Lägg nötterna i en skål. Häll på med rumstempererat vatten så att nötterna täcks helt och tillsätt lite havssalt.
  2. Skölj av de blötlagda cashewnötterna i kallt vatten och lägg dom i en matberedare. Tillsätt citronsaft, äppelcidervinäger, vitlök, dijonsenap, näringsjäst, havssalt och vatten. Mixa tills du fått en slät och krämig konsistens.
  3. Tillsätt till sist olivoljan och mixa lite till. Skulle aiolin kännas för tjock i konsistensen så kan du tillsätta lite mer vatten. Smaka av och justera syran och sältan vid behov.

Att ersätta mejeriprodukter med cashewnötter

Den milda och goda smaken av cashewnöten gör att den passar mycket bra att använda för både matlagning och bakning. Det är inte minst en riktigt populär ingrediens i rawfood och veganska recept.

Genom att först blötlägga nötterna i cirka 4 timmar och därefter mixa dom, får man en riktigt krämig och fin konsistens som kan ersätta mejerier vid många tillfällen. Fantastiskt när man till exempel vill göra rawfood cheesecake, vegansk ”färskost”vegansk ”parmesan”, krämiga såser, dippar och röror eller ersätta grädde i grytor, såser och soppor. Det är också superenkelt att göra egen cashewmjölk och cashewyoghurt.

Cashewnötter är rika på omättade fettsyror, men är den magraste av alla nötter. Fettinnehållet ligger på cirka 46 procent. Proteininnehållet är runt 15 procent och kolhydratinnehållet är ungefär 31 procent. Man hittar även en betydande mängd mineraler som zink, magnesium, järn, fosfor, kalium och vitaminer som folat, B3 och E.

Kort om näringsjäst

Näringsjäst eller Bjäst som på engelska heter nutritional yeast är ett livsmedel som kan tillföra både en god smak och värdefull näring. För att framställa näringsjäst används samma typ av jästsvamp som för bryggjäst vid öltillverkning. Under processen inaktiveras jästen så den förlorar sin jäsningsförmåga. På så sätt får man fram en ren kultur med ett rikt näringsinnehåll. De ljusgula flingorna bjuder dessutom på en fyllig umamismak som kan förhöja smaken i många maträtter.

Näringsmässigt är näringsjästen en mycket bra naturlig källa till B-vitaminer. Den är även rik på aminosyror, enzymer och nukleinsyrorna RNA och DNA. Den innehåller också en viss mängd mineraler som zink och selen. Mer om näringsjäst kan du läsa i ett förgående inlägg ”Vad är näringsjäst och hur används den?”.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Emma O

    Har gjort en liknande sås innan på cashewnötter. Det är så gott!

    Svara
  2. Marika

    Men så gott! Måste jag göra 🙂

    Svara
  3. Anne

    Du delar alltid så mycket bra. Tack för receptet! <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! Så roligt att du uppskattar mina inlägg. 🙂

  4. Madeleine

    Låter jättegott! Måste testas!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tycker jag du ska göra. Jättegott. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close